Danskerne stiller øgede krav om ansvarlighed i erhvervslivet
Danskerne har stigende forventninger til erhvervslivet, når gælder ansvarlighed. Det gælder særligt i forhold til klima og miljø, at virksomhederne behandler medarbejdere ansvarligt, og at virksomhederne er rustet til fremtidige økonomiske kriser.
Selvom danskernes tillid til erhvervslivet generelt er steget en smule, så er der stadig et stort potentiale for at øge tilliden yderligere.
Læs også: Erhvervslivet efterlyser viden og retning for arbejdet med verdensmål
Det viser Tillidsbarometer 2019, hvor PwC i samarbejde med Epinion har fået ca. 1.500 danskere til at svare på spørgsmål om tillid til hinanden og til deres omverden.
Om analysen:
Analysen er foretaget af Epinion på vegne af PwC og er baseret på en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse. Analysen er gennemført blandt et repræsentativt udsnit af danskere mellem 18-80 år i perioden til 5. juli til 19. juli 2019.
Tillidsbarometeret præsenterer resultater og udvikling i form af indeks og tillidstal. Alle indeks for et givent overordnet tillidsparameter er lavet på baggrund af gennemsnit af de underliggende parametre, der danner indekset. De konstruerede indeks benyttes således til at sammenligne hver enkelt parameter i indekset.
Kilde: PwC.
Særligt er der fortsat potentiale, når det handler om at handle ansvarligt i forhold til klima og miljø, i forhold til at behandle sine medarbejdere ansvarligt og i forhold til at være rustet til fremtidige økonomiske kriser.
På alle de tre ovennævnte områder anser danskerne forholdene for endnu vigtigere i 2019 end i 2018, hvor medarbejderansvarlighed er steget til indekstal 88 i 2019 fra indekstal 84 i 2018, klima- og miljøansvarlighed er steget til indekstal 80 i 2019 fra indekstal 76 i 2018, og økonomisk ansvarlighed er steget til indekstal 79 i 2019 fra 75 i 2018.
“Tillidsbarometeret peger på, at vi i øjeblikket er vidne til et paradigmeskifte i forhold til virksomhedernes rolle i samfundet, hvor det i stigende grad forventes, at virksomhederne tager et endnu større medansvar for klimaet og miljøet”, siger senior partner og adm. direktør i PwC Denmark, Mogens Nørgaard Mogensen.
Etisk ansvarlighed er blevet vigtigere
Selvom Tillidsbarometeret viser, at danskerne har større tillid til, at virksomhederne handler ansvarligt på disse områder i forhold til sidste år, så er det samtidig deres vurdering, at virksomhederne ikke helt gør tilstrækkeligt for at følge med vigtigheden af de samme områder.
“Erhvervslivet kan øge danskernes tillid ved at gennemføre flere klima- og miljøtiltag, udvise større medarbejderansvarlighed og økonomisk ansvarlighed, da disse er i top fem over de største forskelle mellem, hvor vigtigt danskerne vurderer emnerne er, og hvor godt de mener, erhvervslivet klarer opgaven”, siger Mogens Nørgaard Mogensen og fortsætter:
Til Finans forklarer professor på CBS i virksomheders samfundsansvar, Andreas Rasche, at når det handler om begreber som etik og moral, er det ofte sådan, at forventningerne er højere, end hvad folk oplever er realiteten. Samtidig har store skandaler som f.eks. hvidvasksagen i Danske Bank stor indflydelse på, hvordan danskerne generelt oplever dansk erhvervsliv.
”Men uagtet dette, er det tydeligt, at det er blevet vigtigere for danskere, at virksomheder opfører sig etisk ansvarligt. Det skal de danske topchefer tage meget alvorligt. Ingen virksomhed kan overleve på den lange bane uden at tage de værdier, der er i det omkringliggende samfund til sig”, siger han til Finans.
Topchef i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, er enig.
”Man kan ikke som virksomhed leve isoleret uden at være en del af samfundet. Man skal stå på mål for det, man gør”, siger han og fortsætter:
Læs også: PwC: Flere virksomheder rapporterer på SDG'erne, men der mangler målsætninger
”Det handler ikke kun om omdømme eller aktiekurser. Vores virksomhed lever af at have og tiltrække de skarpeste hjerner, og unge mennesker forholder sig meget til en virksomheds etik og kultur”.
- JMA