30.09.2020  |  Klima, miljø og energi

Danskerne vil gerne spise mere klimavenligt

Der sker lige nu en klar udvikling i danskernes bevidsthed omkring mad og klimaaftryk. Salling Fondene har iværksat en klimadatabase, der skal hjælpe forbrugeren med at overskue varernes klimaaftryk.

To ud af tre danskere vil gerne spise mindre kød i fremtiden. Lige så mange forventer at spise mere grønt, og halvdelen af os ønsker også at spise mere lokalproduceret mad for at passe på klimaet. Det viser en befolkningsundersøgelse med 3.000 webinterviews af 18-75-årige danskere, som Føtex har gennemført i februar 2020.

”Danskernes ambitioner er høje, når det kommer til at spise mere klimavenligt i fremtiden. Derfor arbejder vi hele tiden på at øge udbuddet af varer, der sætter klima og miljøhensyn højt. Det kan både være lokale sæsonsvarer, der sælges i den lokale føtex, og flere plantebaserede alternativer til kød og mælk,” fortæller Karin Helene Sommer, marketingdirektør i føtex.

Det betyder kort sagt, at både leverandører og dagligvarebutikker er nødt til at give sine produkter et klimatjek.

Det kan dog være svært for mange forbrugere at overskue, hvilke varer, der er mest klimavenlige. Derfor har Salling Fondene donerer 1,7 mio. kroner til CONCITO og 2.-0 LCA Consultants, så de kan udvikle en klimadatabase, der deklarerer 500 forskellige fødevarer efter deres klimaaftryk. Databasen bliver tilgængelig for alle – både virksomheder, skoler og ministerier – så den giver mulighed for at udvikle guidelines for alle føtex’ kunder.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

- MT

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere