Debat: Danskproduceret biodiesel ændrer ikke på dens klimabelastning
Brugen af diesel lavet af raps og andet biomateriale i Danmark vil kun resultere i mere CO2-udledning, lyder det i et debatindlæg.
”Iblanding af biodiesel er og bliver en blindgyde i den grønne omstilling af Danmark og af vejtransporten. Det bør regeringen erkende og komme videre med andre mere virksomme virkemidler.”
Sådan lyder det i et debatindlæg, som Bo Weidema og Jannick Schmidt, forskere og partnere i 2.-0 LCA consultants, har skrevet i Klimamonitor.
Ifølge de to professorer vil en øget brug af danskproduceret biobrændstof give flere drivhusgasudledninger og en negativ effekt på biodiversiteten.
Læs også: Debat: Danmarks udledning i udlandet skal med i CO2-regnskabet
Det er, fordi produktionen kræver landbrugsjord og dermed skubbes andre afgrøder ud på yderligere arealer – det vil ifølge dem mindske vild natur gennem fældning af skov og regnskove.
Bo Weidema og Jannick Schmidt fremhæver desuden et argument om, at dansk biodiesel og brændstof produceret af raps skulle være mindre klimabelastende.
Men de mener, at selvom en produktion af rapsolie har et lavere aftryk end andre typer olie, så ændrer det ikke på, at dieslen har en positiv klimaeffekt, når man sammenligner med fossile brændstoffer.
- HCL