Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

Forbrugsvanerne er de seneste år for alvor blevet ændret markant. I 2018 har bæredygtighed og klima ifølge Retail Institute Scandinavia spillet en stor rolle - og det ser ikke ud til at ændre sig.

Særligt hos de unge i Generation Z fylder det meget, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil..

25.02.2019

CSR.dk

Når de danske forbrugere hiver tegnebogen op af lommen, så sker det ifølge en analyse i stigende grad for at købe bæredygtige, klimavenlige produkter.

Klima, bæredygtighed og teknologi har nemlig ligget danskerne meget på sinde i 2018, når det kommer til forbrug. Og der er al mulig grund til at tro, at det kommer til at fylde endnu mere i 2019.

Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Det skriver Berlingske.

”Klima og bæredygtighed er i den grad kommet på dagsordenen. Faktisk er Danmark det land i verden, der er førende, når det kommer til at være klimabevidste. Danskerne er generelt mere optagede af bæredygtighed end vores europæiske naboer som Tyskland og England”, siger forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer til Berlingske.

Særligt hos de unge født efter 2001 i Generation Z fylder det meget, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil. Ifølge analysen foretaget af Retail Institute Scandinavia er Generation Z et segment, der er ekstremt optaget af social ansvarlighed, bæredygtighed, og af at varer er produceret under ordentlige vilkår. Og det sætter aftryk på deres forbrugsmønstre, siger Dorte Wimmer.

Undersøgelsen bliver understøttet af forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen. Ifølge hende er danskerne blevet særligt opmærksomme på at spare op, være varsomme med pengene og købe mere bæredygtigt i kølvandet på finanskrisen og klimaforandringerne.

Som resultat vil forbrugerne dog ifølge Ann Lehmann Erichsen være mere villige til at bruge på penge på bæredygtighed og klima. Det kommer til udtryk i virksomheder og iværksætteres villighed til at producere mere bæredygtigt, som i de senere år kun er blevet stærkere.

”Klima vil fylde mere fremover hos forbrugerne. Vi kan allerede se, at de ændrer vaner og forbrug i forhold til madspild, transport og rejser. Der er mange ting, der spiller ind, og klima fylder i den grad dagsordenen. Så det er klart, at forbrugerne ændrer adfærd derefter”, siger Ann Lehmann Erichsen til Berlingske.

Den ældre generation er villig til at betale mere
Selvom de unge går mest op i bæredygtigt forbrug, så viser Retail Institute Scandinavias analyse alligevel, at den ældre generation – Generation Y – er mere villig til at betale mere, hvis en vare er produceret etisk korrekt.

Forklaringen skal ifølge Dorte Wimmer findes i de tendenser, der har gjort sig gældende i klimadebatten i 2018. De yngre forbrugere er nemlig ikke mindre villige til at bruge penge på bæredygtighed, fordi de ikke vil. Snarere har de andre forventninger til varerne og virksomhederne, fordi de er mere skeptiske over for virksomhedernes løfter om at være mere bæredygtige.

”Forbrugerne forventer simpelthen, at varerne er produceret etisk korrekt, bæredygtigt og klimavenligt. Generation Z vil ikke bruge flere penge på det, fordi de tager det som en selvfølge, at virksomhederne tager et bæredygtigt ansvar på sig”, siger hun til Berlingske.

Generelt viser udviklingen ifølge Dorte Wimmer, at virksomhederne har indset, at de ikke kan stå på sidelinjen, når det kommer til grøn omstilling. Virksomheder markedsfører sig med at være klimabevidste og progressive, og de udnytter i stor grad teknologien til at nå Generation Z på den spirende målgruppes præmisser.

Dette sker ifølge Dorte Wimmer blandt andet ved, at virksomhederne engagerer sig i forbrugernes ønsker ved personlig interaktion, ved at tilbyde en tilfredsstillende og fuldendt oplevelse for kunderne samt ved at være aktivt med på den bæredygtige trend på en måde, hvor det kan betale sig at investere grønt.

Læs også: Fødevareindustrien indstiller sig på bæredygtige forbrugere

Men med markedsføringen og engagementet følger også en forpligtelse til at mene, hvad man siger. Virksomhederne skal ikke blot markedsføre sig på en trend. De skal leve op til forbrugernes idealer. Derfor gælder det for virksomhederne om at holde fast i den grønne og teknologiske udvikling i 2019. Konsekvensen kan ellers være, at de progressive forbrugere vender ryggen til virksomhederne.

”De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning”, lyder det fra Dorte Wimmer.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

31.01.2025LindCor ApS

Sponseret

TOTO - blandt de 500 mest bæredygtige virksomheder i verden

31.01.2025CSR.dk

Ny platform skal accelerere ejendomsbranchens grønne omstilling

30.01.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fremover skal også events kunne svanemærkes

30.01.2025CSR.dk

Dansk startup henter millioner til intelligent energistyring

30.01.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Svanemærket strammer kravene til rengøringsservice og vinduespolering

30.01.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lys, der gør en forskel – Mød brandet Vance Kitira

28.01.2025CSR.dk

Danske Bank tager vigtigt skridt i den grønne retning

27.01.2025CSR.dk

Streamingindustrien kravler op af ranglisten af mest miljøbelastende brancher

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

04.02.2025

Tid

08:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Bæredygtige forretningsmodeller

Danske virksomheder risikerer at gå glip af betydelige konkurrencefordele ved kun at fokusere på det miljømæssige aspekt af bæredygtighed. I en tid hvor mange virksomheder arbejder intenst med at opfylde kravene fra CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og udarbejde klimaregnskaber, bliver det tydeligt, at bæredygtig forretningsudvikling handler om meget mere end overholdelse af lovkrav og cirkulær økonomi.

Dato

04.02.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dakofa
Webinar
GRATIS webinar om Biobaserede Byggematerialer - udfordringer og muligheder

Strammere klimakrav og ønske om flere fornybare ressourcer i byggeriet giver mulighed for at øge efterspørgslen efter biobaserede byggematerialer. På dette seminar vil vi få et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder der er ved at udvikle og anvende biobaserede byggematerialer i byggeriet.

Dato

04.02.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

05.02.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus