Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt
Forbrugsvanerne er de seneste år for alvor blevet ændret markant. I 2018 har bæredygtighed og klima ifølge Retail Institute Scandinavia spillet en stor rolle - og det ser ikke ud til at ændre sig.
Når de danske forbrugere hiver tegnebogen op af lommen, så sker det ifølge en analyse i stigende grad for at købe bæredygtige, klimavenlige produkter.
Klima, bæredygtighed og teknologi har nemlig ligget danskerne meget på sinde i 2018, når det kommer til forbrug. Og der er al mulig grund til at tro, at det kommer til at fylde endnu mere i 2019.
Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer
Det skriver Berlingske.
”Klima og bæredygtighed er i den grad kommet på dagsordenen. Faktisk er Danmark det land i verden, der er førende, når det kommer til at være klimabevidste. Danskerne er generelt mere optagede af bæredygtighed end vores europæiske naboer som Tyskland og England”, siger forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer til Berlingske.
Særligt hos de unge født efter 2001 i Generation Z fylder det meget, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil. Ifølge analysen foretaget af Retail Institute Scandinavia er Generation Z et segment, der er ekstremt optaget af social ansvarlighed, bæredygtighed, og af at varer er produceret under ordentlige vilkår. Og det sætter aftryk på deres forbrugsmønstre, siger Dorte Wimmer.
Undersøgelsen bliver understøttet af forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen. Ifølge hende er danskerne blevet særligt opmærksomme på at spare op, være varsomme med pengene og købe mere bæredygtigt i kølvandet på finanskrisen og klimaforandringerne.
Som resultat vil forbrugerne dog ifølge Ann Lehmann Erichsen være mere villige til at bruge på penge på bæredygtighed og klima. Det kommer til udtryk i virksomheder og iværksætteres villighed til at producere mere bæredygtigt, som i de senere år kun er blevet stærkere.
”Klima vil fylde mere fremover hos forbrugerne. Vi kan allerede se, at de ændrer vaner og forbrug i forhold til madspild, transport og rejser. Der er mange ting, der spiller ind, og klima fylder i den grad dagsordenen. Så det er klart, at forbrugerne ændrer adfærd derefter”, siger Ann Lehmann Erichsen til Berlingske.
Den ældre generation er villig til at betale mere
Selvom de unge går mest op i bæredygtigt forbrug, så viser Retail Institute Scandinavias analyse alligevel, at den ældre generation – Generation Y – er mere villig til at betale mere, hvis en vare er produceret etisk korrekt.
Forklaringen skal ifølge Dorte Wimmer findes i de tendenser, der har gjort sig gældende i klimadebatten i 2018. De yngre forbrugere er nemlig ikke mindre villige til at bruge penge på bæredygtighed, fordi de ikke vil. Snarere har de andre forventninger til varerne og virksomhederne, fordi de er mere skeptiske over for virksomhedernes løfter om at være mere bæredygtige.
”Forbrugerne forventer simpelthen, at varerne er produceret etisk korrekt, bæredygtigt og klimavenligt. Generation Z vil ikke bruge flere penge på det, fordi de tager det som en selvfølge, at virksomhederne tager et bæredygtigt ansvar på sig”, siger hun til Berlingske.
Generelt viser udviklingen ifølge Dorte Wimmer, at virksomhederne har indset, at de ikke kan stå på sidelinjen, når det kommer til grøn omstilling. Virksomheder markedsfører sig med at være klimabevidste og progressive, og de udnytter i stor grad teknologien til at nå Generation Z på den spirende målgruppes præmisser.
Dette sker ifølge Dorte Wimmer blandt andet ved, at virksomhederne engagerer sig i forbrugernes ønsker ved personlig interaktion, ved at tilbyde en tilfredsstillende og fuldendt oplevelse for kunderne samt ved at være aktivt med på den bæredygtige trend på en måde, hvor det kan betale sig at investere grønt.
Læs også: Fødevareindustrien indstiller sig på bæredygtige forbrugere
Men med markedsføringen og engagementet følger også en forpligtelse til at mene, hvad man siger. Virksomhederne skal ikke blot markedsføre sig på en trend. De skal leve op til forbrugernes idealer. Derfor gælder det for virksomhederne om at holde fast i den grønne og teknologiske udvikling i 2019. Konsekvensen kan ellers være, at de progressive forbrugere vender ryggen til virksomhederne.
”De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning”, lyder det fra Dorte Wimmer.
- JMA