Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

Forbrugsvanerne er de seneste år for alvor blevet ændret markant. I 2018 har bæredygtighed og klima ifølge Retail Institute Scandinavia spillet en stor rolle - og det ser ikke ud til at ændre sig.

Særligt hos de unge i Generation Z fylder det meget, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil..

25.02.2019

CSR.dk

Når de danske forbrugere hiver tegnebogen op af lommen, så sker det ifølge en analyse i stigende grad for at købe bæredygtige, klimavenlige produkter.

Klima, bæredygtighed og teknologi har nemlig ligget danskerne meget på sinde i 2018, når det kommer til forbrug. Og der er al mulig grund til at tro, at det kommer til at fylde endnu mere i 2019.

Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Det skriver Berlingske.

”Klima og bæredygtighed er i den grad kommet på dagsordenen. Faktisk er Danmark det land i verden, der er førende, når det kommer til at være klimabevidste. Danskerne er generelt mere optagede af bæredygtighed end vores europæiske naboer som Tyskland og England”, siger forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer til Berlingske.

Særligt hos de unge født efter 2001 i Generation Z fylder det meget, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil. Ifølge analysen foretaget af Retail Institute Scandinavia er Generation Z et segment, der er ekstremt optaget af social ansvarlighed, bæredygtighed, og af at varer er produceret under ordentlige vilkår. Og det sætter aftryk på deres forbrugsmønstre, siger Dorte Wimmer.

Undersøgelsen bliver understøttet af forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen. Ifølge hende er danskerne blevet særligt opmærksomme på at spare op, være varsomme med pengene og købe mere bæredygtigt i kølvandet på finanskrisen og klimaforandringerne.

Som resultat vil forbrugerne dog ifølge Ann Lehmann Erichsen være mere villige til at bruge på penge på bæredygtighed og klima. Det kommer til udtryk i virksomheder og iværksætteres villighed til at producere mere bæredygtigt, som i de senere år kun er blevet stærkere.

”Klima vil fylde mere fremover hos forbrugerne. Vi kan allerede se, at de ændrer vaner og forbrug i forhold til madspild, transport og rejser. Der er mange ting, der spiller ind, og klima fylder i den grad dagsordenen. Så det er klart, at forbrugerne ændrer adfærd derefter”, siger Ann Lehmann Erichsen til Berlingske.

Den ældre generation er villig til at betale mere
Selvom de unge går mest op i bæredygtigt forbrug, så viser Retail Institute Scandinavias analyse alligevel, at den ældre generation – Generation Y – er mere villig til at betale mere, hvis en vare er produceret etisk korrekt.

Forklaringen skal ifølge Dorte Wimmer findes i de tendenser, der har gjort sig gældende i klimadebatten i 2018. De yngre forbrugere er nemlig ikke mindre villige til at bruge penge på bæredygtighed, fordi de ikke vil. Snarere har de andre forventninger til varerne og virksomhederne, fordi de er mere skeptiske over for virksomhedernes løfter om at være mere bæredygtige.

”Forbrugerne forventer simpelthen, at varerne er produceret etisk korrekt, bæredygtigt og klimavenligt. Generation Z vil ikke bruge flere penge på det, fordi de tager det som en selvfølge, at virksomhederne tager et bæredygtigt ansvar på sig”, siger hun til Berlingske.

Generelt viser udviklingen ifølge Dorte Wimmer, at virksomhederne har indset, at de ikke kan stå på sidelinjen, når det kommer til grøn omstilling. Virksomheder markedsfører sig med at være klimabevidste og progressive, og de udnytter i stor grad teknologien til at nå Generation Z på den spirende målgruppes præmisser.

Dette sker ifølge Dorte Wimmer blandt andet ved, at virksomhederne engagerer sig i forbrugernes ønsker ved personlig interaktion, ved at tilbyde en tilfredsstillende og fuldendt oplevelse for kunderne samt ved at være aktivt med på den bæredygtige trend på en måde, hvor det kan betale sig at investere grønt.

Læs også: Fødevareindustrien indstiller sig på bæredygtige forbrugere

Men med markedsføringen og engagementet følger også en forpligtelse til at mene, hvad man siger. Virksomhederne skal ikke blot markedsføre sig på en trend. De skal leve op til forbrugernes idealer. Derfor gælder det for virksomhederne om at holde fast i den grønne og teknologiske udvikling i 2019. Konsekvensen kan ellers være, at de progressive forbrugere vender ryggen til virksomhederne.

”De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning”, lyder det fra Dorte Wimmer.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby