Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

Forbrugsvanerne er de seneste år for alvor blevet ændret markant. I 2018 har bæredygtighed og klima ifølge Retail Institute Scandinavia spillet en stor rolle - og det ser ikke ud til at ændre sig.

Særligt hos de unge i Generation Z fylder det meget, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil..

25.02.2019

CSR.dk

Når de danske forbrugere hiver tegnebogen op af lommen, så sker det ifølge en analyse i stigende grad for at købe bæredygtige, klimavenlige produkter.

Klima, bæredygtighed og teknologi har nemlig ligget danskerne meget på sinde i 2018, når det kommer til forbrug. Og der er al mulig grund til at tro, at det kommer til at fylde endnu mere i 2019.

Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Det skriver Berlingske.

”Klima og bæredygtighed er i den grad kommet på dagsordenen. Faktisk er Danmark det land i verden, der er førende, når det kommer til at være klimabevidste. Danskerne er generelt mere optagede af bæredygtighed end vores europæiske naboer som Tyskland og England”, siger forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer til Berlingske.

Særligt hos de unge født efter 2001 i Generation Z fylder det meget, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil. Ifølge analysen foretaget af Retail Institute Scandinavia er Generation Z et segment, der er ekstremt optaget af social ansvarlighed, bæredygtighed, og af at varer er produceret under ordentlige vilkår. Og det sætter aftryk på deres forbrugsmønstre, siger Dorte Wimmer.

Undersøgelsen bliver understøttet af forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen. Ifølge hende er danskerne blevet særligt opmærksomme på at spare op, være varsomme med pengene og købe mere bæredygtigt i kølvandet på finanskrisen og klimaforandringerne.

Som resultat vil forbrugerne dog ifølge Ann Lehmann Erichsen være mere villige til at bruge på penge på bæredygtighed og klima. Det kommer til udtryk i virksomheder og iværksætteres villighed til at producere mere bæredygtigt, som i de senere år kun er blevet stærkere.

”Klima vil fylde mere fremover hos forbrugerne. Vi kan allerede se, at de ændrer vaner og forbrug i forhold til madspild, transport og rejser. Der er mange ting, der spiller ind, og klima fylder i den grad dagsordenen. Så det er klart, at forbrugerne ændrer adfærd derefter”, siger Ann Lehmann Erichsen til Berlingske.

Den ældre generation er villig til at betale mere
Selvom de unge går mest op i bæredygtigt forbrug, så viser Retail Institute Scandinavias analyse alligevel, at den ældre generation – Generation Y – er mere villig til at betale mere, hvis en vare er produceret etisk korrekt.

Forklaringen skal ifølge Dorte Wimmer findes i de tendenser, der har gjort sig gældende i klimadebatten i 2018. De yngre forbrugere er nemlig ikke mindre villige til at bruge penge på bæredygtighed, fordi de ikke vil. Snarere har de andre forventninger til varerne og virksomhederne, fordi de er mere skeptiske over for virksomhedernes løfter om at være mere bæredygtige.

”Forbrugerne forventer simpelthen, at varerne er produceret etisk korrekt, bæredygtigt og klimavenligt. Generation Z vil ikke bruge flere penge på det, fordi de tager det som en selvfølge, at virksomhederne tager et bæredygtigt ansvar på sig”, siger hun til Berlingske.

Generelt viser udviklingen ifølge Dorte Wimmer, at virksomhederne har indset, at de ikke kan stå på sidelinjen, når det kommer til grøn omstilling. Virksomheder markedsfører sig med at være klimabevidste og progressive, og de udnytter i stor grad teknologien til at nå Generation Z på den spirende målgruppes præmisser.

Dette sker ifølge Dorte Wimmer blandt andet ved, at virksomhederne engagerer sig i forbrugernes ønsker ved personlig interaktion, ved at tilbyde en tilfredsstillende og fuldendt oplevelse for kunderne samt ved at være aktivt med på den bæredygtige trend på en måde, hvor det kan betale sig at investere grønt.

Læs også: Fødevareindustrien indstiller sig på bæredygtige forbrugere

Men med markedsføringen og engagementet følger også en forpligtelse til at mene, hvad man siger. Virksomhederne skal ikke blot markedsføre sig på en trend. De skal leve op til forbrugernes idealer. Derfor gælder det for virksomhederne om at holde fast i den grønne og teknologiske udvikling i 2019. Konsekvensen kan ellers være, at de progressive forbrugere vender ryggen til virksomhederne.

”De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning”, lyder det fra Dorte Wimmer.

- JMA

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense