Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvem fremtidens forbrugere er. Gruppen af forbrugere fra 18-35 år, kaldet Millennials, er en generation, der både vil være attraktive og krævende for fremtidens forbrugerkultur, viser undersøgelsen.

Fremtidens forbrugere er både attraktive og krævende. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der ser nærmere på, hvad Millennials-gruppens valg og fravalg får af betydning for fødevarerbranchen. Foto: Landbrug og Fødevarer..

21.03.2018

CSR.dk

Fremtidens forbrugere vil forlange mere bæredygtighed, når de handler ind. Det viser en ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer, der har undersøgt gruppen af forbrugere fra 18-35 år, der populært bliver kaldt millennials.

Læs også: Bæredygtighed hitter blandt kinesiske forbrugere 

”Millennials-gruppen er godt på vej til at blive de mest attraktive, men også de mest krævende, kunder for dagligvarebutikker og fødevarevirksomheder. De skiller sig ud i deres fødevareforbrug, værdier og holdninger," siger Christie Nielsen, der er markedsanalytiker ved Landbrug & Fødevarer.

Millennials har et stærkt, etiskt værdisæt,  og det indikerer, at det er en generation, der på sigt vil udfordre forbrugerkulturen, som vi kender den i dag, vurderer organisationen. 

”Millennials har stærke værdier om bæredygtighed og stærke holdninger til forbrug. Begge dele danner et grundlæggende fundament for deres verdensbillede. Millennials har også et langt mere globalt perspektiv end den øvrige befolkning. Fx er de mere bekymrede over globale udfordringer som global opvarmning og plastik i naturen,” siger Christie Nielsen. 

Hun påpeger, at det er vigtigt at imødekomme millennials’ værdisæt på længere sigt, da de godt kan finde på at ’straffe’ produkter, de ikke mener, lever op til værdierne. En straf kan f.eks. være i form af boykot af køb af produktet i en periode, eller ved at tale negativt om produktet på sociale medier, forklarer hun.

Attraktiv målgruppe
Millennials er dog generelt en attraktiv målgruppe, fordi det er i den periode, forbrugernes vigtigste vaner og adfærd bliver dannet, vurderer organisationen.

”Millennials er også attraktive, fordi de er fremtidens børnefamilier og dermed kommende storforbrugere af dagligvarer. Derfor er det særligt vigtigt for fødevarebranchen at forstå, hvilken adfærd de har, hvilke ønsker de har til fødevarer, og hvordan de kan komme i dialog med Millennials-gruppen,” siger Christie Nielsen.

Læs også: "Jeg vil starte en revolution inden for rene fødevarer" 

Undersøgelsens resultater kommer på baggrund af et omfattende studie, der har haft til formål at afdække målgruppen 360 grader rundt. Læs undersøgelsen her (direkte download).

-JJK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online