21.03.2018 | Samfund
Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer
Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvem fremtidens forbrugere er. Gruppen af forbrugere fra 18-35 år, kaldet Millennials, er en generation, der både vil være attraktive og krævende for fremtidens forbrugerkultur, viser undersøgelsen.
Fremtidens forbrugere er både attraktive og krævende. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der ser nærmere på, hvad Millennials-gruppens valg og fravalg får af betydning for fødevarerbranchen. Foto: Landbrug og Fødevarer.
Fremtidens forbrugere vil forlange mere bæredygtighed, når de handler ind. Det viser en ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer, der har undersøgt gruppen af forbrugere fra 18-35 år, der populært bliver kaldt millennials.
Læs også: Bæredygtighed hitter blandt kinesiske forbrugere
”Millennials-gruppen er godt på vej til at blive de mest attraktive, men også de mest krævende, kunder for dagligvarebutikker og fødevarevirksomheder. De skiller sig ud i deres fødevareforbrug, værdier og holdninger," siger Christie Nielsen, der er markedsanalytiker ved Landbrug & Fødevarer.
Millennials har et stærkt, etiskt værdisæt, og det indikerer, at det er en generation, der på sigt vil udfordre forbrugerkulturen, som vi kender den i dag, vurderer organisationen.
”Millennials har stærke værdier om bæredygtighed og stærke holdninger til forbrug. Begge dele danner et grundlæggende fundament for deres verdensbillede. Millennials har også et langt mere globalt perspektiv end den øvrige befolkning. Fx er de mere bekymrede over globale udfordringer som global opvarmning og plastik i naturen,” siger Christie Nielsen.
Hun påpeger, at det er vigtigt at imødekomme millennials’ værdisæt på længere sigt, da de godt kan finde på at ’straffe’ produkter, de ikke mener, lever op til værdierne. En straf kan f.eks. være i form af boykot af køb af produktet i en periode, eller ved at tale negativt om produktet på sociale medier, forklarer hun.
Attraktiv målgruppe
Millennials er dog generelt en attraktiv målgruppe, fordi det er i den periode, forbrugernes vigtigste vaner og adfærd bliver dannet, vurderer organisationen.
”Millennials er også attraktive, fordi de er fremtidens børnefamilier og dermed kommende storforbrugere af dagligvarer. Derfor er det særligt vigtigt for fødevarebranchen at forstå, hvilken adfærd de har, hvilke ønsker de har til fødevarer, og hvordan de kan komme i dialog med Millennials-gruppen,” siger Christie Nielsen.
Læs også: "Jeg vil starte en revolution inden for rene fødevarer"
Undersøgelsens resultater kommer på baggrund af et omfattende studie, der har haft til formål at afdække målgruppen 360 grader rundt. Læs undersøgelsen her (direkte download).
-JJK
Kommunikation

Rapport: Fødevarevirksomheder greenwasher ved at markedsføre produkter som dyrket i ’regenerativt landbrug’
Ifølge økologiorganisation bruger en række fødevaregiganter såkaldt regenerativt landbrug til at oversælge produkter, der ofte er dyrket konventionelt.
Klima, miljø og energi

Trods halvering udleder FLSmidth stadig mere CO2 end hele C25
På ét år har FLSmidth barberet 50 procent af sin CO2-udledning – men selskabet udleder stadig mere end hele C25-indekset, og tendensen ser ikke ud til at vedblive.
Klima, miljø og energi

PensionDanmark er branchens firstmover i arbejdet med biodiversitet
Pensionsbranchens første rapport om biodiversitet er ude som et første forsøg på at måle impact i konkrete projekter. Finanssektorens Indsats for biodiversitet er dog kun lige begyndt. .
Klima, miljø og energi

I en måned fjerner Burger King alt kød fra ikonisk restaurant
Burger King siger farvel til kødet og åbner – i en måned – en ren plantebaseret restaurant i hjertet af København.
Klima, miljø og energi

Førende ekspert i biodiversitet kræver handling: ”Virksomhederne har nøglen”
Der er kraftigt behov for genanvendelse og cirkularitet i vores brug af jordens ressourcer. Det er ikke er nice to have, men need to have, mener Katherine Richardson, professor på Københavns Universitet.
Klima, miljø og energi

Energikoncern vinder pris for vindmølle-positiv kampagne
Andel er den første vinder af en pris, som for første gang uddeles i Danmark.