Den første internationale standard for bæredygtige indkøb har set dagens lys
Fremover bliver det nemmere for virksomheder og organisationer at foretage bæredygtige indkøb. En ny standard for bæredygtige indkøb, ISO 20400, vejleder virksomheder, som vil tænke bæredygtighed ind i deres indkøb.
ISO 20400 om bæredygtige indkøb, der udkom i maj 2017, er verdens første internationale standard for bæredygtige indkøb. Formålet med standarden er at hjælpe virksomheder med at gøre bæredygtige indkøb til deres faste indkøbspraksis.
”Bæredygtige indkøb indebærer, at der skal træffes indkøbsbeslutninger, som opfylder en virksomheds behov på en måde, der kommer virksomheden, samfundet og miljøet til gode. Det indebærer bl.a., at virksomhedens leverandører arbejder etisk, at de indkøbte produkter og ydelser er bæredygtige, og at sådanne indkøbsbeslutninger samtidig adresserer sociale, økonomiske og miljømæssige spørgsmål,” fortæller Charlotte Vincentz Fischer fra Dansk Standard.
Det skal være en del af organisationens kultur. Det handler om at engagere sine stakeholders. Man skal kende sin leverandørkæde. Det er enormt vigtigt. Hvis du skal sikre bæredygtighed ned i leverandørkæden skal du sikre dig, at dem du handler med, lever op til de krav der stilles. Du skal kende hele kæden
Charlotte Vincentz Fischer Konsulent Dansk Standard
Får bæredygtighed ind i al indkøb
Hun forventer, at den internationale standard vil blive en god hjælp til virksomheder i udviklingen og implementeringen af politikker og praksis for bæredygtige indkøb.
”Den nye ledelsesstandard er et redskab, som skal hjælpe organisationer med at få bæredygtighed ind i al indkøb. Den er både rettet mod det offentlige og virksomheder, ” fortæller Charlotte Vincentz Fischer og fortsætter:
”ISO 20400 er en guide, ikke en certificerbar standard. Den vejleder i, hvordan en virksomhed eller organisation systematisk kan håndtere bæredygtige indkøb. Den har både fokus på at forstå den kontekst, man er i, og på at få det integrereret i sin politik og strategi, så det kommer ind i organisationen. Den her type indsats skal forankres i hele organisationen,” fortæller Charlotte Vincentz Fischer.
”Man skal kende sin leverandørkæde”
Ifølge Charlotte Vincentz Fischer kan virksomhederne have stor gavn af at lære deres leverandører bedre at kende og formidle deres indkøbspolitik til leverandørerne, for at sikre en forventningsafstemning og forståelse for de krav der stilles.