Den fremtidssikrede forsyningskæde er klimavenlig og præget af samarbejde
De store brands er nødt til at tænke på bæredygtighed i deres produktion og supply chain for at mindske risici. Det kræver samarbejde og investeringer i stor stil. Lykkes det ikke, ser fremtiden usikker ud, mener bl.a. Mars.
”Bæredygtighed er vores proxy. Hvis en leverandør ikke kan følge med, så finder vi en anden. For hvis du som brand eller producent ikke er bæredygtig, så har du dårlige muligheder for succes i fremtiden”.
Læs også: Digital bæredygtighed kræver integritet
Så kontant var udmeldingen fra topchefen for Mars Multisales, Juan Martin, der var blandt keynote-talerne ved juni måneds Responsible Business Summit Europe 2018, som CSR.dk var med til. Sammen med repræsentanter for L’Oreal og UN Environment var Juan Martin en del af en paneldebat om, hvordan virksomheder kan føre i kampen mod klimaforandringerne ved at gøre deres forsyningskæder mere miljøvenlige.
Ifølge Martin har konfekturegiganten alene fra sin supply chain et CO2-udslip på niveau med Panama, hvilket man med massive investeringer – 1 mia. dollars over de kommende år – arbejder hårdt på at få reduceret. Målene hedder 25 procent i 2030 og 67 procent i 2050.
Det at arbejde sammen handler grundlæggende om at undgå disruptions fra forskellige sider
Juan Martin, Mars
Dermed afspejler Mars’ bæredygtighedsindsats, der også omfatter en del andre initiativer, meget godt en af de trends, alle tre panelister identificerede, nemlig at man som virksomhed/organisation – specielt i den globale sværvægtsklasse – er pinedød nødt til at forholde sig til miljøaftrykket fra sin forsyningskæde og gøre det mindre, hvis man vil være en del af fremtidens markeder.
”Vi har haft miljørelaterede målsætninger for vores produktion og supply chain siden 2005, og det handler i høj grad om at sende en positiv besked”, sagde L’Oreals chef for Storbritannien og Irland, Geoff Skingsley, og fortsatte:
”Der er mange tekniske udfordringer – CO2-reduktion, mindre affald etc. – men det mest interessant er egentlig det organisatoriske perspektiv; vi har fået 750 leverandører med ombord, som vi skal arbejde sammen med, eksempelvis omkring grønnere transport, og hvordan det skal ske, er jo det store how”.
Minimér risici og undgå disruptions
UN Environment var tilstede i form af direktør for Governance Affairs og Private Sector Relations, Jorge Laguna-Celis, og han betonede ligeledes nødvendigheden af samarbejde – en anden af sessionens gennemgående trends – og det at engagere sig for at sikre forretningen.
”Vi har eksempelvis et partnerskab med Coca-Cola omkring positive forandringer i vores supply chain, ligesom vi arbejder sammen med Google i forhold til sporbarhed af vand og bekæmpelse af forurening på den måde. Det er selvfølgelig noget vi gør for miljøets skyld, men også for – sammen med de private virksomheder, som jo er endnu mere udsatte – at stay in business”, som han sagde.
Med udgangspunkt i, hvordan UN Environment selv har samlet sine bæredygtighedstiltag i en samlet vision, så opfordrede Jorge Laguna-Celis også de deltagende virksomheder til at samle sig omkring fælles målsætninger, også selvom det er konkurrenterne, man skal invitere indenfor.
”De brede kollaborationer er nødvendige for at skabe varig forandring. Det gælder eksempelvis kampen mod plastikforurening, hvor industrien er nødt til at gå sammen omkring cirkulære modeller til produktion og forbrug, og for at skabe efterspørgslen blandt forbrugerne”, sagde han.
Afslutningsvis satte Juan Martin lidt flere ord på dels de økonomiske aspekter knyttet til det vigtige samarbejde, og dels i forhold til generel risikominimering i forsyningskæden.
Læs også: Værdikæder hvor alle vinder
”Det at arbejde sammen handler grundlæggende om at undgå disruptions fra forskellige sider. Klimaperspektivet er en ting, forurening en anden. Og så ved vi også, hvordan kvalitetsproblemer med eksempelvis en råvare kan smadre et brand natten over og koste et selskab hundredvis af millioner i tabt indtjening og damage control”, sagde han.