Det blå Danmark mangler arbejdskraft, men har svært ved at tiltrække kvinder

På trods af, at et stigende aldersgennemsnit snart kan betyde, at der mangler arbejde i de danske havne, rederier og i den maritime industri, så har industrien fortsat svært ved at tiltrække kvinder. Det vil brancheorganisationer dog meget gerne have lavet om på.

Man ser ikke mange kvinder blandt arbejdskraften i den maritime industri. Det viser en ny analyse fra Danske Maritime og Danske Havne. Foto: Danske Maritime..

17.10.2019

CSR.dk

Selvom sektoren i dag giver arbejde til små 60.000 personer, så kan et stigende aldersgennemsnit og en stor mangel på kvinder således skabe bekymring om snarlig mangel på arbejdskraft, skriver Fyens Stiftstidende.

At Det Blå Danmark fattes kvinder, kommer ikke som en stor overraskelse internt i branchen, og i september måned satte kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark” fokus på området, men nu sætter en ny analyse fra Danske Havne og Danske Maritime konkrete tal på problematikken.

”Analysen underbygger den forventning, vi havde, og den viser, at vi skal rykke nu. Vi kan se, at vi har en stigende gennemsnitsalder, og vi skal gøre noget, der kan tiltrække de unge kvinder. Vi vil gerne have den bedste talentmasse, men det får vi ikke, når vi kun har fat i den ene halvdel af befolkningen”, siger direktør for Danske Maritime, Jenny D. Braat, til Fyens Stiftstidende.

Analysen viser således, at blot hver femte ansatte i den maritime industri eller de danske havne er en kvinde, og den andel har kun ændret sig med et procentpoint fra 20 til 21 procent i perioden mellem 2012 og 2017.

Samtidig viser analysen også, at det traditionelle kønsrollemønster trives i det blå Danmark. Kvinder er hovedsageligt ansat i stillinger, hvor de ordner regnskaber eller har andre administrative opgaver, mens mændene håndterer den tonstunge kran, designer den nye lagerhal eller svejser skroget på den nybyggede trawler.

Øge opmærksomheden på branchen helt ned til Folkeskolen
Jenny D. Braat kalder fremtidsscenariet for det blå Danmark skræmmende, hvis branchen ikke formår at få flere piger og kvinder om bord. I dag kæmper den maritime branche med andre brancher om medarbejdere, og der er intet, der tyder på, at den kamp bliver mindre intensiv.

Aldersgennemsnittet for medarbejdere i det blå Danmark stiger, og da ungdomsårgangene bliver små, og det i øvrigt ikke vælter ind med unge mennesker på de tekniske uddannelser, bliver der rift om de hænder, der er at rekruttere fra, pointerer hun.

”Derfor skal vi have gjort pigerne opmærksomme på, hvor spændende en branche det er, og vi skal have gjort op med mange fordomme og have synliggjort, hvad der rent faktisk findes af job”, siger Jenny N. Braat til Fyens Stiftstidende og fortsætter:

”Man kan af gode grunde ikke gå i gang med en spændende uddannelse, hvis man ikke aner, at den eksisterer. Og så skal vi have gjort noget ved kulturen, og det starter allerede hjemme ved mor og far og i folkeskolen, og så fortsætter det ude i uddannelsesinstitutionerne og i virksomhederne”.

Læs også: Danske havne tjener penge på cirkulær økonomi

På trods af den generelle mangel på kvinder i Det Blå Danmark, så er de dog forholdsvis stærkt repræsenteret på branchens ledelsesposter. Her er 17 procent af ledelsesstillingerne besat af kvinder, mens procentandelen til sammenligning i hele Danmark er på 21 procent.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup