DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

For at overholde ny miljølovgivning om svovludledning fra skibe vil DFDS installere svolvrensere på 12 fragtfærger, der opererer mellem Tyrkiet, Italien, Grækenland og Frankrig.

DFDS vil installere scrubbere på sine 12 fragtskibe i Middelhavet. Foto: DFDS.

18.09.2018

CSR.dk

Som beskrevet for nylig her på CSR.dk, så er der nye miljøkrav på vej ind i den globale skibsfart. Fra 2020 skal alle oceangående skibe således benytte sig af brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl, hvilket betyder, at en lang række skibsejere skal tage yderst afgørende beslutninger omkring investeringer i eksempelvis systemer til rensning af udstødningsgasser.

Læs også: Oliefond stiller krav om bæredygtig brug af havet

Det er lige præcis, hvad det danske rederi DFDS nu har gjort i forhold til sin flåde i Middelhavet, som man ganske nyligt udvidede med opkøbet af det tyrkiske shippingselskab U.N. Ro-Ro.

I går meddelte man fra hovedkvarteret i Københavns Nordhavn, at man har besluttet at investere 300 mio. kr. i såkaldte scrubbere til de 12 fragtfærger, der opererer på selskabets rutenetværk mellem Tyrkiet og Italien, Frankrig og Grækenland. Med investeringen vil DFDS kunne overholde de kommende regler.

Investeringen i svolvrensere er baseret på den scrubber-strategien, DFDS satte i søen i 2015m hvor en grænse på 0,1 procent svovlindhold for skibe på ruter i Nordeuropa blev etableret. Denne strategi har ifølge rederiet vist sig at være en succes i såvel et miljømæssigt som et operationelt og forretningsmæssigt perspektiv.

Testet siden 2009
"Vi er glade for allerede nu at starte forberedelsen af vores rutenetværk i Middelhavet til det nye globale regelsæt, der træder i kraft i 2020. Investeringen vil være til gavn for miljøet og sundheden for mennesker, der bor tæt på havne og kyster, og give både operationelle og økonomiske synergier, som vores omfattende erfaring og viden om skrubberteknologi vil hjælpe os med at nå,” siger CEO Niels Smedegaard.

Mere specifikt vil DFDS installere det såkaldte hybrid-scrubbersystem, som man mener den bedste løsning for Middelhavet, da det gør det muligt at rense svovlet ud af udstødningsgassen både i en åben og lukket proces.

Læs også: Dansk teknologi skal give renere luft i shippingindustrien

DFDS begyndte i 2009, som et af de første danske rederier, at teste scrubberteknologi ved at installere et system på en færge. Siden da er 17 skibe udstyret med scrubbere, og med den nye investering er 29 ud af 49 færger udstyret med rensningsanlæg.

modsætning til tidligere udmeldinger er Maersk Line tilsyneladende også på vej med scrubberinvesteringer.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia