DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

For at overholde ny miljølovgivning om svovludledning fra skibe vil DFDS installere svolvrensere på 12 fragtfærger, der opererer mellem Tyrkiet, Italien, Grækenland og Frankrig.

DFDS vil installere scrubbere på sine 12 fragtskibe i Middelhavet. Foto: DFDS.

18.09.2018

CSR.dk

Som beskrevet for nylig her på CSR.dk, så er der nye miljøkrav på vej ind i den globale skibsfart. Fra 2020 skal alle oceangående skibe således benytte sig af brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl, hvilket betyder, at en lang række skibsejere skal tage yderst afgørende beslutninger omkring investeringer i eksempelvis systemer til rensning af udstødningsgasser.

Læs også: Oliefond stiller krav om bæredygtig brug af havet

Det er lige præcis, hvad det danske rederi DFDS nu har gjort i forhold til sin flåde i Middelhavet, som man ganske nyligt udvidede med opkøbet af det tyrkiske shippingselskab U.N. Ro-Ro.

I går meddelte man fra hovedkvarteret i Københavns Nordhavn, at man har besluttet at investere 300 mio. kr. i såkaldte scrubbere til de 12 fragtfærger, der opererer på selskabets rutenetværk mellem Tyrkiet og Italien, Frankrig og Grækenland. Med investeringen vil DFDS kunne overholde de kommende regler.

Investeringen i svolvrensere er baseret på den scrubber-strategien, DFDS satte i søen i 2015m hvor en grænse på 0,1 procent svovlindhold for skibe på ruter i Nordeuropa blev etableret. Denne strategi har ifølge rederiet vist sig at være en succes i såvel et miljømæssigt som et operationelt og forretningsmæssigt perspektiv.

Testet siden 2009
"Vi er glade for allerede nu at starte forberedelsen af vores rutenetværk i Middelhavet til det nye globale regelsæt, der træder i kraft i 2020. Investeringen vil være til gavn for miljøet og sundheden for mennesker, der bor tæt på havne og kyster, og give både operationelle og økonomiske synergier, som vores omfattende erfaring og viden om skrubberteknologi vil hjælpe os med at nå,” siger CEO Niels Smedegaard.

Mere specifikt vil DFDS installere det såkaldte hybrid-scrubbersystem, som man mener den bedste løsning for Middelhavet, da det gør det muligt at rense svovlet ud af udstødningsgassen både i en åben og lukket proces.

Læs også: Dansk teknologi skal give renere luft i shippingindustrien

DFDS begyndte i 2009, som et af de første danske rederier, at teste scrubberteknologi ved at installere et system på en færge. Siden da er 17 skibe udstyret med scrubbere, og med den nye investering er 29 ud af 49 færger udstyret med rensningsanlæg.

modsætning til tidligere udmeldinger er Maersk Line tilsyneladende også på vej med scrubberinvesteringer.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle