Diversitet er forretningskritisk for marketing- og bureauverdenen i 2022, mener eksperter
Forskningen taler sit tydelige sprog: Diversitet i medarbejderstaben betaler sig. Men reklamebranchen halter bagud.
Flere forskningsprojekter konkluderer, at diversitet har en positiv indvirkning på virksomhedernes indtjening og markedsværdi.
Det skriver Dansk Markedsføring.
En McKinsey-analyse fra 2020, baseret på en gennemgang af 1.000 virksomheder i 15 lande, fandt virksomheder med en høj grad af kønsdiversitet mere rentable end virksomheder med større uligheder. Det samme gjorde sig gældende med etnisk/kulturel diversitet.
”Manglende diversitet påvirker arbejdsmiljø, rekruttering, produkter og bundlinje. Alt. En hvilken som helst forretnings outcome bliver bedre, når diversiteten er høj. Den friktion, der opstår, når vi ikke træffer beslutninger i ekkokamre, når vi hører og lytter til forskellige holdninger og meninger, resulterer i bedre beslutninger,” siger Sheree Atcheson, der i foråret blev ansat i selskabet Valtech som Global Director of Diversity and Inclusion.
Farah Dib, medstifter af bureauet Twenty kritiserer også branchen for manglende diversitet.
”I dag er idéudvikling generelt et maskulint, kompetitivt territorium. Det er ikke nødvendigvis dårligt, men jeg mener, man bør forsøge at skabe mere velovervejede og gennemtænkte strategiske processer og kreativ produktion. At inddrage mennesker fra forskellige communities i arbejdet med brief og kreativitet kan i mine øjne være nøglen til et kreativt output, der i højere grad afspejler den virkelige verden.”
Læs også: Store virksomheder har diversitet på højde med klimainitiativerne
Også på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) fylder diversitet mere og mere – særligt på Kreativ Kommunikation, der uddanner talenter til reklamebranchen. DMJX Kreativ Kommunikation inviterede for nyligt 30 danske bureauer til et seminar om diversitet. Kun fire bureauer dukkede dog op.
”Vi ved, at virksomheder og dermed kunder/ annoncører i stigende grad spørger ind til bureauernes diversitet, så vi tænkte, at der måtte være en interesse. I vores egen lille verden fylder det også mere og mere: Vores studerende spørger ind til diversitets-politik på bureauerne i forhold til valg af praktik-pladser. Så selv om vi ikke kunne gøre deltagelse på arrangementet gratis, så havde jeg da håbet på større interesse,” siger Jesper Hansen, der er faglig koordinator hos DMJX.
Spørger man eksperter som blandt andre Farah Dib og Sheree Atcheson, så er diversitet ligefrem forretningskritisk for bureauerne i 2022.
Farah Dib mener, at det blandt andet handler om at rekruttere anderledes. Hun opfordrer virksomhederne til at tænke ud af boksen og lede efter profiler, der ikke nødvendigvis er uddannet eller har erfaring indenfor reklameverdenen. Hvis man vil skabe reklamer, der er inkluderende, så må man have en alsidig medarbejderstab – gerne med forskellige baggrunde og med masser af livserfaring.
Hun påpeger, at det ikke kun handler om at skabe mere diversitet i medarbejderstaben, men lige så meget om at skabe en kultur, der er inkluderende. Blandt andet ved at give plads til alternative arbejdsmodeller, der harmonerer bedre med privatlivet og andre interesser eller projekter.
Artiklen peger på fem områder, man som virksomhed kan stille skarpt på, hvis man ønsker at arbejde mere aktivt med diversitet:
1.Definér, hvad du mener med diversitet. Håndtér den opgave, som du ville håndtere en brief. Taler vi køn, etnicitet, hudfarve, religion, seksualitet, handicap eller andet? Vær specifik på, hvad I taler om, og accepter, at I ikke kan det hele med det samme.
2. Se på dit bureau med data-øjne. Hvordan ser I ud? Hvad er f.eks. køns- og etnicitetsfordelingen i de enkelte afdelinger? I ledelsen? Måske er der masser af kvinder i backoffice, men ingen i ledelse, creative og strategy? Og hvordan ser det ud med løn, særlige fordele og forfremmelser? Få overblikket og se så på, hvad det billede fortæller dig.
3. Se på de fire søjler: Join, welcome, belong, thrive. Tal med dem, der rekrutterer for jer. Tænker de i diversitet? Eller kommer folk altid fra den samme talentpool? Det er ikke sikkert, at dem, du gerne vil have fingre i, overhovedet kender dig. I bureauverdenen taler man om et ”good fit”. Men hvis det betyder, at personen ligner jer, går i det samme tøj, kommer fra den samme skole eller har de samme referencerammer som jer – så er det måske grund til at lade advarselslamperne blinke.
4. Husk at bruge tid. Tid på at være mentor for unge talenter. Tid på at håndtere et mangfoldigt team, som ikke kender alle de sociale koder. Brug f.eks. lige 15 minutter mere på et møde – diverse thinking tager længere tid. Og husk at læring og feedback skal være en vane.
5. Gør karriere til en ”two way street”. Mange ledere ser – og fascineres af – medarbejdere, der råber op, er selvsikre og gør opmærksom på sig selv. Det fungerer bare ofte ikke for mennesker, som måske har evnerne, men som i forvejen har kæmpet for at komme inden for døren. Hvis du hver dag skal føle dig ”other” – som kvinde, som farvet, som ældre – og slås for at blive set af ledelsen, så mindskes mulighederne for karriereudvikling nem.
- MTN