31.08.2020  |  Klima, miljø og energi

Dove er på vej mod 100 procent genanvendt plast

Dove er i gang med at udskifte foreløbigt 60 procent af deres emballage til genbrugsplast. Det kan måske samtidig hjælpe frustrerede forbrugere, der synes plast er svært at sortere.

Dove, der er ejet af Unilever, er klar med en emballageindsats, som de selv kalder ”en af de mest ambitiøse initiativer for plastreduktion inden for skønhedsindustrien”.

Planen er, at reducere Doves forbrug af ny plast med mere end 20.500 ton pr år, svarende til 60 procent af Doves samlede plastforbrug. I Danmark betyder det, at ca. 1,8 millioner plastflasker er udskiftet til genanvendt plast inden for de næste 12 måneder.

”Vi er startet med Dove, fordi det er et globalt brand, som sælger mange enheder, og vi kan derfor med det samme opnå stor impact ved at begynde her. Men planen er, at al Unilevers plastemballage skal igennem samme udskiftning, så de består af mindst 25% genanvendt plast og er 100 procent genanvendt, genbrugt eller komposterbar plast inden 2025,” siger Ilse Siekkinen, som er nordisk marketingsschef for Beauty & Personal Care i Unilever.

Der skal afleveres mere plast til genanvendelse
Udskiftningen kommer til at foregår i samarbejde med Dove’s leverandører af emballage. Men det hele kan ikke klares på en gang.

Prinicipper for plast i Dove

Doves samlede plastikstrategi hedder ”NO | BETTER | LESS PLASTIC”.

Med NO PLASTIC vil Dove arbejde for at udvikle emballager på baggrund af alternative materialer.

Med BETTER PLASTIC vil Dove væk fra at bruge ny plast og bakke op om udviklingen af en cirkulær økonomi for plast.

Med LESS PLASTIC vil Dove udvikle løsninger, der reducerer mængden af plast i emballagen og fremføringssystemerne i deres produkter.

”Vi har allerede 100 initiativer på tværs af Dove, som handler om plastaffald. Sideløbende med vores konkrete tiltag bliver vi ved med at søge efter løsninger på områder, hvor genanvendt plast ikke i øjeblikket er teknisk gennemførligt. Vores mål er både at motivere og drive den globale genvindingsindustri til at indsamle mere affaldsplast og stille mere genanvendt plast til rådighed,” fortsætter Ilse Siekkinen.

En af de store hurdler for omstilling til brug af genanvendt plast er nemlig, at der ikke er nok plastik, som indgår i cirkulære kredsløb. For det første er der meget store forskel på infrastrukturen til affaldsindsamling og -behandling i forskellige lande og dele af verden. Derfor bliver Doves nye emballage i genbrugsplast også i første omgang indført i Nordamerika og Europa.

Læs også: Lovgivning og forbrugerkrav er et meget stærkt makkerskab

Danskerne kan ikke lide at sortere plast

Men selv i frontløberlande som Danmark, kommer der ikke nok af den brugte plast til genbrug, faktisk kun omkring 20 procent. Selvom danskerne generelt er gode til at sortere deres affald.

Det viser sig, at der findes nogle ganske specifikke barrierer for sortering af netop plast: Det kan være svært at skille produkterne ad, og produkterne kan ikke kan renses ordenligt. Det viser en undersøgelse fra Novus foretaget for Unilever.

Undersøgelsen viste, at næsten 86 procent af de adspurgte danskere mellem 18 og 79 år affaldssorterer emballage til genanvendelse. Men når emballagen er lavet af plastik, er tallet væsentligt lavere. Af al emballage, der ikke bliver genanvendt, udgør plastik nemlig 59 procent.

Ifølge undersøgelsen har 38 procent af danskerne på et tidspunkt ændret mening, mens de var i gang med at smide affald ud, så noget, der skulle have været genanvendt, kom i posen med blandet skrald. Det tyder på, at producenterne kan hjælpe forbrugerne.

Ilse Seikkinen forklarer, at Dove gerne vil hjælpe forbrugerne. Det gør de f.eks. ved at komme information på emballagen om, at det hele kan sorteres som plast – også selv om alle delene af emballagen endnu ikke kan udføres i genanvendt plast.

Denne artikel er en del af temaet I fokus: emballage

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere