Emballage-problemer holder Carlsbergs fiberflaske fanget på tegnebrættet
Mangel på materiale og en ufærdig fabrik udskyder fortsat en lancering af Carlsbergs fiberflaske, som blev introduceret i slut 2015. Et nyt leverandørsamarbejde kan dog bringe produktionen et skridt videre, fortæller bæredygtighedsdirektør.
For godt otte år siden kunne Carlsberg for første gang løfte sløret for en selvnedbrydelig flaske, som udelukkende er lavet af træfibre med en inderside af biobaseret plastik.
Men på trods af forarbejde og talrige testforsøg i syv europæiske lande er der endnu lange udsigter til, at forbrugeren kan finde flaskerne nede i supermarkedet.
Det skriver Finans.
Ifølge Simon Boas Hoffmeyer, bæredygtighedsdirektør hos Carlsberg Gruppen, er produktionen fortsat på hold, fordi der simpelthen ikke findes nok bioplast til, at flasken kan lanceres kommercielt.
Læs også: Carlsberg: Vi har nu en holistisk strategi for ESG
Han fortæller dog samtidig, at et nyt samarbejde med den hollandske bio-kemikalieproducent Avantium giver adgang til en større mængde af materialet – men at en eventuel produktion først kan starte i 2024, da ordren er lagt ind på en fabrik, som i øjeblikket er i gang med at blive bygget.
Derfor er der endnu ikke formuleret en færdig lanceringsplan for flasken frem mod 2025, oplyser Simon Boas Hoffmeyer.
”Lige nu fokuserer vi derfor på, at vi skal kunne producere det rent teknisk, innovations- og råvaremæssigt. Først derefter finder vi ud af, hvor vi vil have størst succes med at lancere en øl i fiberflasken,” siger han til Finans.
- HCL