26.01.2023  |  Supply chain

Emballage-problemer holder Carlsbergs fiberflaske fanget på tegnebrættet

Mangel på materiale og en ufærdig fabrik udskyder fortsat en lancering af Carlsbergs fiberflaske, som blev introduceret i slut 2015. Et nyt leverandørsamarbejde kan dog bringe produktionen et skridt videre, fortæller bæredygtighedsdirektør.

For godt otte år siden kunne Carlsberg for første gang løfte sløret for en selvnedbrydelig flaske, som udelukkende er lavet af træfibre med en inderside af biobaseret plastik.

Men på trods af forarbejde og talrige testforsøg i syv europæiske lande er der endnu lange udsigter til, at forbrugeren kan finde flaskerne nede i supermarkedet.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det skriver Finans.

Ifølge Simon Boas Hoffmeyer, bæredygtighedsdirektør hos Carlsberg Gruppen, er produktionen fortsat på hold, fordi der simpelthen ikke findes nok bioplast til, at flasken kan lanceres kommercielt.

Læs også: Carlsberg: Vi har nu en holistisk strategi for ESG

Han fortæller dog samtidig, at et nyt samarbejde med den hollandske bio-kemikalieproducent Avantium giver adgang til en større mængde af materialet – men at en eventuel produktion først kan starte i 2024, da ordren er lagt ind på en fabrik, som i øjeblikket er i gang med at blive bygget.

Derfor er der endnu ikke formuleret en færdig lanceringsplan for flasken frem mod 2025, oplyser Simon Boas Hoffmeyer.

”Lige nu fokuserer vi derfor på, at vi skal kunne producere det rent teknisk, innovations- og råvaremæssigt. Først derefter finder vi ud af, hvor vi vil have størst succes med at lancere en øl i fiberflasken,” siger han til Finans.

- HCL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere