En drøm med plads til justeringer

Det er tilladt at drømme. Og det kan være klogt at opsætte mål, selvom de på nogle områder kan virke lidt urealistiske endnu. Noget i den stil kan man måske konkludere omkring DONG Energy’s storstilede projekt om en halv million elbiler på de danske veje i 2020. Især prisen på under 100.000 kr. pr. bil vil nok blive genstand for en revurdering.

29.05.2008

CSR.dk

Af Anette Lykke Rasmussen

DONG Energy og det californiske Project Better Place underskrev i slutningen af marts et såkaldt ”Letter of Intent” med en storstilet plan om en halv million elbiler på de danske veje inden 2020. I forbindelse med underskrivelsen præsenterede de to parter en helt ny elbil ­ en Renault Megane, med en tophastighed på 190 km/t. og en accelereration fra 0-100 km/t på 7,5 sekund. Bilen kan køre 160-200 km på en opladning. Det er meningen, at bilerne kan lades op på en af de 500.000 ladestationer, som DONG Energy og Project Better Place skal oprette rundt omkring i landet. Der skal herudover bygges 50 stationer til udskiftning af batterier på bilerne. Siden nyheden kom ud sidst i marts, er der dog sat spørgsmålstegn ved dele af DONG Energys planer.

Prisen
Det største spørgsmålstegn i den efterfølgende debat går på DONG Energy’s forventninger til prisen på den enkelte bil. Her har direktør Anders Eldrup udtalt, at prisen for en bil kan komme ned under de 100.000 kr. Men hos den franske bilfabrikant Renault, der skal producere bilerne, er man lidt forundret over denne udtalelse: ”Vi er i gang med at udvikle bilen og har endnu intet bud på hvad den kommer til at koste,” udtaler Renaults informationschef i Danmark Søren Hyltoft Rasmussen således. Efterfølgende har Anders Eldrup trukket lidt i land med prisen og siger nu blot, at ”prisen skal ses i lyset af de markedsforhold, der er gældende om to år.”

Til sammenligning findes der i Norge to elbiler på markedet, der kan give en idé om et realistisk prisniveau for en moderne elbil. Den ene hedder ”Buddy” og er en lille topersoners eldreven bybil på størrelse med en Smart. Rækkevidden er 50-80 km, og der bygges 50 om året til en pris af 113.000 kr. fra fabrikken. Hertil skal lægges et batteri, der koster 25.000 kr. og har en holdbarhed på 2-5 år. Den anden norske elbil er Th!nk, som netop er gået i masseproduktion og er støttet af den norske stat. Den bygger på et stort Ford-projekt og den kommer sandsynligvis til Danmark i løbet af sommeren. Prisen bliver omkring 20.000 Euro fra fabrikken. (150.000 kr.). Hertil kommer leje af batteri og serviceordning til anslået 200 Euro om måneden. (1500 kr.)

Renault-Nissan forventes at investere mellem 2,4 milliarder og 4,8 milliarder kr. i udviklingen af elbilen.

Tankstationerne
En anden hurdle for projektet kan blive benzinselskabernes interesse i at opstille stationer til udskiftning af batterier på landets tankstationer. Indtil videre kan man ikke just sige, at projektet får en jublende modtagelse. Måske snarere lidt lunken. F.eks. siger kommunikationschef i Q8 Jytte Wolff-Sneedorff: Det lyder urealistisk og lige lovligt drømmeagtigt. Vi vil absolut være meget tøvende overfor sådan et projekt.”

Afgifterne
Ifølge koncerndirektør Anders Eldrup satser selskabet på, at der i 2020 kører 500.000 elbiler rundt på de danske veje. Det svarer til 20 procent af bilparken og vil - hvis de kører på vindmøllestrøm - kunne mere end opfylde Danmarks mål om ti procent VE i transportsektoren i 2020. Lektor og ph.d. på Institut for Organisationsøkonomi på CBS Christian Erik Kampmann har set på økonomien i projektet, og han mener, at der kan være en samfundsmæssig gevinst på omkring 2 milliarder kr. årligt, hvis DONG lykkes med projektet og oliepriserne holder sig på det nuværende niveau.

Optimismen skyldes de langsigtede eksportmuligheder og nye muligheder for designinnovationer i bilindustrien. Men en helt væsentlig forudsætning for, at projektet lykkes, er at politikerne garanterer, at elbilerne fritages for afgifter i mere end de fire år, som i øjeblikket er stillet i udsigt efter det seneste energiforlig. ”Fire år er slet ikke nok. Det fortæller erhvervshistorien os. Vindmøllerne og den nordiske mobilindustri var ikke vokset frem uden stabil og langsigtet støtte”, siger Christian Erik Kampmann. Og måske er det også derfor, at DONG lægger hårdt ud med storstilede drømme og visioner – så kan det jo være, at politikerne også kan skubbe lidt i den rigtige retning.

(Kilder: ingeniøren.dk, Nyhedsavisen, Bilbasen, Dansk Elbil Komité)

www.miljohorisont.dk/transport

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

10.03.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vestforbrænding og Copenhagen Infrastructure Partners indgår partnerskab om CO2-fangstprojekt

07.03.2025CSR.dk

Ny Alliance for produktlevetid for elektronik på vej

07.03.2025DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

Sådan sætter tøjbrand positive aftryk med Naturfonden

06.03.2025SustainBusiness

Sponseret

Omnibus – med Amanda Koefoed Simonsen

06.03.2025NRGreen ApS

Sponseret

Derfor er batterianlæg en gamechanger i den grønne omstilling

06.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001 Intern Auditor

06.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics fabrik i Ringsted er nu CO2-neutral i driften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Uddannelse
ESG-rapportering for praktikere

Erhvervsakademi Aarhus udbyder i samarbejde med rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO et kompetencegivende uddannelsesforløb, der hjælper dig med at forstå bæredygtighed og navigere i EU's nye lovkrav inden for ESG-rapportering.

Dato

10.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CEMAsys
Webinar
WEBINAR: How the EU Omnibus affects Corporate Sustainability Reporting

Join Konstantin, our CSRD expert and product specialist, as he unpacks the latest regulatory updates and explains why ESG reporting remains crucial despite the adjustments. Learn what’s changing, what stays the same, and how to stay ahead in the evolving compliance landscape. The session includes a Q&A, giving you the opportunity to ask your most pressing questions directly to Konstantin.

Dato

10.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Har du et krav om, er du interesseret i, eller ønsker du blot at undersøge muligheden for en certificering i en af de generiske standarder: ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001? Så gå ikke glip af vores webinar onsdag den 12. marts 2025, hvor du bliver introduceret til standarderne i korte træk samt får forståelse for kravene og virksomhedens forpligtelser i forbindelse med en certificering.

Dato

12.03.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: The business case for nature

Webinar 1: The business case for nature In this webinar we will dive into the scale of the nature crisis, international agreements and frameworks, and relevant EU legislation.

Dato

12.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

PwC Danmark
Webinar
The Omnibus Proposal

What Does It Entail and What Are the Implications?

Dato

13.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Webinar
Webinar: Sådan arbejder du aktivt med din Code of Conduct

Fra papir til praksis. Vi lancerer vores nye Code of Conduct (CoC) og tilhørende vejledning, der hjælper virksomheder med at sikre, at CoC bliver et aktivt redskab til at fremme bæredygtighed og ansvarlig forretningspraksis i deres værdikæder.

Dato

13.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online Zoom