Tema: Compliancestrategi
Nye lovkrav på ESG-relaterede områder øger behovet for en samlet tilgang til ESG-compliance markant. Det handler om organisering, samarbejde og ansvarsfordeling - og om forandring. For hvordan kommer indsigterne fra compliance-indsatsen til at påvirke virksomhedernes strategi? CSR.dk undersøger.
25.11.2024CSR.dk
Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”
Compliance fortjener ikke sit dårlige ry som modsætningen til strategi og innovation. De tidlige undersøgelser af udkommet af det konkrete arbejder med ESG-compliance peger i hvert fald i retning af, at stærk compliance også giver bedre forankring og ledelse af ESG.
22.11.2024SIRIUS advokater I/S
Sponseret
Kære Bestyrelse – Husk, ESG kræver robust governance-struktur
ESG-rapportering er i stigende grad blevet betragtet som en "license to operate" for mo-derne virksomheder. I dag forventer investorer, kunder, myndigheder og samfundet ge-nerelt, at virksomheder agerer ansvarligt og transparent i forhold til deres miljømæssige og sociale påvirkning. Påviselige bæredygtighedstiltag vil derfor forventeligt indgå som konkurrenceparametre ved udbud af opgaver, ligesom der vil være fuld bevågenhed fra forbrugernes side. Som det er de fleste bekendt, er bestyrelsernes fokus på ESG-rapportering derfor af helt central betydning for virksomhedernes økonomi og fremtidige markedsposition, og det kræver en stærk strategi, der er forankret i en robust governance-struktur.
22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab
Sponseret
En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes
Hvorfor skal virksomheder fokusere på deres værdikæde og ikke kun på deres egen forretning? Hvilke udfordringer står de overfor, og hvordan påvirkes de af forskellige europæiske regelsæt såsom due diligence-direktivet, forordningen mod global skovrydning, emballagedirektivet, CSRD, batteriforordningen osv.? Hvordan kan virksomheder udnytte ESG-due diligence procedurer og kendskab til værdikæden til at blive compliant og opnå strategiske fordele.
22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S
Sponseret
Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?
Når vi har holdt et indlæg om greenwashing – eller ”miljømæssige udsagn i markedsføring”, som Forbrugerombudsmanden kalder det, oplever vi ofte en ”hold da op!”-reaktion fra de tilhørende. Næsten alle gør det – altså siger noget om at være ”bæredygtig”, ”grøn” eller ”klimavenlig” – det er blevet til en integreret del af mange virksomheders kommunikationsprofil. Derfor er der også mange, der faktisk gør noget, de ikke må.
Se flere temaer
Se alleHold dig opdateret med CSR.dk
Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.
Udgiver
Copyright 2023