En ny analyse kortlægger industriens grønne kompetencebehov
Den grønne omstilling kræver nye eller forstærkede kompetencer hos industriens virksomheder og medarbejdere. Det viser en ny analyse fra Industriens Uddannelser.
Den nye analyse ’Tværgående kompetencebehov som følge af grøn omstilling i industrien’, som COWI har lavet for Industriens Uddannelser, har identificeret ni kompetencer, som er afgørende for faglærtes og ufaglærtes arbejde i grøn omstilling.
Og her spiller blandt andet digitalisering og automatisering en vigtig rolle.
”Med analysen får vi dokumentation for, hvor vi skal sætte ind. Det er f.eks. tydeligt, at digitalisering og arbejdet med data også er væsentlig i arbejdet med grøn omstilling på den enkelte industrivirksomhed”, siger Signe Tychsen Philip, underdirektør i Dansk Industri og formand for Industriens Uddannelser, og fortsætter:
Læs også: CO2-reduktion forudsætter tusindvis af nye medarbejdere i industrien
”Det er vigtigt, at vores erhvervsuddannelser og AMU-kurser løbende udvikles, så de f.eks. følger med den omfattende digitalisering, der sker i industrien. Det kræver også, at erhvervsskolerne er på forkant og kan matche den udvikling, der sker ude i virksomhederne”.
Grøn omstilling kræver efteruddannelsesstrategi
Analysen er lavet sideløbende med undersøgelsen ’Beskæftigelseseffekter i industrien af investeringerne i den grønne omstilling’, der viser, at klimapartnerskabernes investeringer i industrien skaber en merefterspørgsel efter 116.000 årsværk i perioden 2022-2030.
Læs også: Ny undersøgelse slår fast: Lønmodtagere vil have grøn omstilling
For at kunne imødekomme denne massive arbejdsefterspørgsel er det ifølge Industriens Uddannelser afgørende, at det parallelt med meruddannelse af blandt andet smede, industriteknikere og industrioperatører også sikres, at medarbejdere, der allerede er i industrien, har de kompetencer, der skal til for at imødekomme de grønne opgaver.
”De kompetenceområder, som analysen kortlægger, arbejder vi allerede meget med i udviklingen af vores erhvervsuddannelser og AMU-kurser. De digitale kompetencer kommer både til at gælde vores faglærte og ikke-faglærte på tværs af industrien. Men hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, kræver det en målrettet efteruddannelsesstrategi ude på arbejdspladserne og et velfungerende AMU-system”, siger Pia Maul Andersen, næstformand for 3F Industrigruppen og medlem af bestyrelsen for Industriens Uddannelser.
- HCL
Analysens ni kompetencerområder
- Digitalisering og automatisering
- Dataforståelsen i produktionen
- Dokumentation
- Affaldssortering
- Ny energiindustri
- Omstilling i produktionen
- Fejlsøgning og test samt brug af nye bæredygtige materialer
- Medarbejdernes grønne mindset
- Samarbejde på tværs af faggruppe
Kilde: Industriens Uddannelser.