En plan for grønne brændstoffer mangler for flere shippingselskaber
Ny undersøgelse viser, at en tredjedel af 29 shippingselskaber mangler at lægger planer for, hvordan de vil inkorporere grønne brændstoffer ind i forretningen.
Det ser ud til, at den maritime industri går i vidt forskelligt tempo, når det kommer til at øge brugen af grønne brændstoffer.
Det skriver Finans, efter at en ny spørgeundersøgelse blandt 29 virksomheder i branchen viser, at 12 af dem – omkring 46 procent – allerede har afprøvet flere slags klimavenlige brændstoffer og har lagt en plan for en øgning af brugen, mens 35 procent – ni af selskaberne – endnu ikke har foretaget sig noget.
Læs også: Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
Blandt de resterende to tredjedele af respondenterne, lyder der forskellige forventninger til deres miks af brændstoffer i 2030 og 2050.
I 2030 forventer de blandt andet, at 66 procent af forbruget af brændstoffer vil være af den traditionelle slags, mens 20 procent vil bestå af henholdsvis biodiesel eller flydende naturgas, LNG. Resten – 14 procent – vil være af andre brændstofprodukter.
20 år efter 2030 – i 2050 – forudser selskaberne, at tanken vil bestå af et væld af forskellige brændstoftyper. Det er blandt andet grøn ammoniak, biodiesel, blå ammoniak, LNG, e-metanol, biometanok, biometan og e-metan.
- HCL