28.03.2023  |  Klima, miljø og energi

Energikoncern stopper med at sælge ”grøn strøm”

Danske Norlys vil ikke længere være en del af Forbrugerombudsmandens mærkningsordning for Grøn Strøm. ”Mærkningen giver ikke mere grøn strøm”, lyder forklaringen.

Nu er det slut med at købe grønne certifikater for privatkundernes elforbrug. Det er udmeldingen fra energikoncernen Norlys, som nu træder ud af Forbrugerombudsmandens mærkningsordning for grøn strøm.

Det skriver Klimamonitor.

I efteråret 2020 lavede Forbrugerombudsmanden retningslinjer, der giver energiselskaberne lov til at kalde strømmen for ”grøn” og ”klimavenlig”, hvis selskaberne køber certifikater, der modsvarer mængden af solgt strøm. Et certifikat giver ejeren af dette retten til at bruge “grønheden” fra for eksempel en solcelle, en vindmølle eller et vandkraftværk, der producerer vedvarende energi et sted i Europa.

Ifølge Mads Brøgger, Norlys’ direktør, er årsagen, at markedsføringen af, at strømmen er grøn på grund af certifikater, risikerer at gøre mere skade end gavn for omstillingen.

Læs også: Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal

”Mærkningen giver ikke mere grøn strøm. Og det er mere grøn strøm, der skal til, så derfor vil vi hellere bruge vores penge intelligent på indsatser, der fremmer det,” siger han ifølge Klimamonitor til TV 2.

Han tilføjer, at certifikaterne heller ikke sørger for, at der kommer mere grøn strøm i stikkontakterne. Men at forbrugerene til gengæld ind i mellem misforstår mærkningsordningens effekt. 

”Vi oplever af og til, at mærkningsordningen skaber tvivl blandt forbrugerne, så de tror, at de bare kan bruge løs af energien, fordi strømmen jo er “grøn.” Men hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, skal vi alle sammen spare på energien. Grøn Strøm-mærkningsordningen risikerer derfor at gøre mere skade end gavn. Også derfor er det tid til et opgør med ordningen,” siger Mads Brøgger i en pressemeddelelse.

I stedet vil virksomheden nu fokusere på at øge produktionen og lagringen af vedvarende energi. Norlys har allerede betydelige interesser i grøn energi og lagring, blandt andet via delejerskabet af Eurowind Energy, der udvikler, ejer og driver vindmølle- og solcelleparker, og en nylig investering på 250 mio. kr. i GreenLab, der udvikler nye metoder til at lagre vedvarende energi.

På erhvervsmarkedet mener Norlys, at certifikater stadig har en berettigelse, da mange virksomheder er bundet op på forpligtelser i deres klimaregnskab for at leve op til deres kunders og samarbejdspartneres krav.

Forældet certificering
Certifikatordningen er tidligere blevet kritiseret for at være for billig til at finansiere opsætningen af ny vedvarende energi som vindmøller og solceller.

Da Grøn Strøm-mærkningsordningen blev indført, var der stadig behov for ekstra støtte til vindmøller og solceller. Salg af certifikater var derfor med til at gøre det attraktivt at investere i udbygning af vedvarende energi.

”I dag er efterspørgslen efter vedvarende energi meget høj, blandt andet på grund af energikrisen, derfor er der ikke længere brug for ekstra støtte til vindmøller og solceller, og mærkningsordningen har derfor udspillet sin rolle,” siger Mads Brøgger.

Læs også: 15 anbefalinger: Sådan bliver erhvervslivet elektrificeret og grønnere

Hos Forbrugerrådet Tænk mener man også, at tiden helt er løbet fra ordningen.

”I dag er der bare et kæmpe økonomisk incitament for dem, der for eksempel udvikler vindmølleparker. De behøver ikke certifikaterne, for der er mange penge at hente på elmarkedet ved at bygge ny vedvarende energiproduktion,” siger Christian Sand, forbrugerpolitisk rådgiver, til TV 2.

- HCL

Om Grøn Strøm-mærkningsordningen
 

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere