Er science-based targets virkelig kun for de store?
Det er primært Danmarks største virksomheder, der sætter sig for at mindske CO2-udledningen og højne bæredygtigheden gennem det internationale klimainitiativ, Science Based Targets (SBT). Om de små virksomheder overhovedet skal være med, hersker der uenighed om.
Det er ikke mange af Danmarks mindre virksomheder, der kan prale af at være en del af det ambitiøse klimainitiativ, SBT. Lige nu fremgår det nemlig på initiativets hjemmeside, at 42 danske firmaer er til at finde på listen, hvoraf 35 er nogle af landets tungeste drenge . Det skriver Finans.
SBTi er skabt i et samarbejde mellem klimaorganisationen CDP, FN, World Resources Institute og Verdensnaturfonden, og har til formål at få virksomhederne til at mindske deres CO2-udledning i overensstemmelse med målet sat i den globale Paris-aftale.
Hvis man som virksomhed vælger at være en del af initiativet, skal man selv indlevere en række klima-oplysninger, som bliver brugt til at vurdere de målsætninger, der skal sættes for at nedsætte udledningen. På SBT’s hjemmeside kan man f.eks. se deres seneste case, Ørsted, som forpligter sig til at reducere CO2-udledningen med 96 procent i 2023, hvor kul skal fuldstændig udfases i energiproduktionen ved samme år.
De små skal ikke overses
Ørsted er en stor virksomhed med over 5.800 medarbejdere. Og det mønster tegner sig generelt, når man kigger ned over listen af selskaber, der har valgt at få sine reduktionsmål godkendt af initiativet. Store virksomheder på listen er f.eks. Lego, Lundbeck, Bestseller, Mærsk og Novo Nordisk. Kun seks virksomheder på listen er ikke blandt landets 100 største.
Det skal dog ikke afskrække de mindre virksomheder, der overvejer at gå med i initiativet. Ifølge Maxfield Weiss, der er europæisk direktør hos CDP, er det essentielt at få dem på banen.
”De repræsenterer ni ud af ti virksomheder og er en grundlæggende del af større virksomheders forsyningskæder. Som følge heraf vil vi ikke kunne begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader uden dem”, siger han til Finans.
Hos SMVdanmark, er man imidlertid ikke helt enig i, at det nødvendigvis behøver være SBT, der skal være startskuddet for de mindre virksomheders klimatiltag.
”Jeg vil hævde, at mange små virksomheder nedbringer deres CO2-belastning i det små, men nok så vigtigt, at de ikke nødvendigvis vælger at gå med i store, forkromede initiativer, og at de heller ikke altid er lige så gode som de store til at skilte med, hvad de har gjort”, siger chefkonsulent, Bjarke Roed-Frederiksen til Finans. Han mener i stedet, at man fra politisk side skal se at få en CO2-afgift indført.
Begge parter er dog enige om, at det ikke vil være urealistisk, hvis omverdenen snarligt begynder at kræve dokumentation på virksomhedernes klimatiltag.
- HCL