Et klimamærke på fødevarer i Danmark er på vej
Danmark vil være det første EU-land, der lancerer et klimamærke
Et nyt klimamærke, der gør det muligt at se hvad co2 påvirkningen af en given varer har været, skal i fremtiden hjælpe forbrugerne til at handle mere klimavenligt.
Det skriver henholdsvis fødevarefokus.dk og JP Lokal.
Det er planen, at mærket skal være statskontrolleret og frivilligt for producenter at satte på sine varer.
”Vi stiller os allerforrest på den globale scene, og viser vejen frem i den grønne opstilling,” siger fødevareminister Rasmus Prehn i en kommentar til forslaget om det nye klimamærke.
En undersøgelse foretaget af forbrugerrådet Tænk og videns- og forandringsorganisation Madkulturen viser, at i dag siger 3 ud af 4 forbrugere, at det er svært at finde frem til, hvilket klimaaftryk en given fødevare har. Seks ud af 10 adspurgte vil gerne spise mere klimavenligt, hvis det var muligt.
Læs også: Nudging øger salget af økologiske varer
Fra alle brancheorganisationer er tilbagemeldingerne positive. Samtlige peger dog på, at mærkets troværdighed vil være afgørende. De ser frem til et mærke, der giver et samlet indtryk af CO2-påvirkningen, og som samtidigt kan minimere antallet af mærker, så der ikke skabes yderligere forvirring.
Hos forbrugerrådet Tænk er man også positiv. Tænk mener, at et klimamærke kan være med til, at forbrugerne i fremtiden får mulighed for at vælge mere klimavenlig kost og dermed bidrager til den grønne omstilling.
Fødevareministeren vil nedsætte en arbejdsgruppe, der i sit arbejde skal inddrage alle relevante aktører (Fødevarer styrelsen, Salling Group, COOP, de Samvirkende Købmænd, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Natur fredningsforening, Dansk Erhverv, Landbrug og Fødevarer, DI og Økologisk Landsforening).
Det er planen at arbejdsgruppen skal fremkomme med et konkret forslag inden jul 2022.
- MTN