21.04.2022  |  Klima, miljø og energi

Et klimamærke på fødevarer i Danmark er på vej

Danmark vil være det første EU-land, der lancerer et klimamærke

Et nyt klimamærke, der gør det muligt at se hvad co2 påvirkningen af en given varer har været, skal i fremtiden hjælpe forbrugerne til at handle mere klimavenligt.

Det skriver henholdsvis fødevarefokus.dk og JP Lokal

Det er planen, at mærket skal være statskontrolleret og frivilligt for producenter at satte på sine varer.

”Vi stiller os allerforrest på den globale scene, og viser vejen frem i den grønne opstilling,” siger fødevareminister Rasmus Prehn i en kommentar til forslaget om det nye klimamærke.

En undersøgelse foretaget af forbrugerrådet Tænk og videns- og forandringsorganisation Madkulturen viser, at i dag siger 3 ud af 4 forbrugere, at det er svært at finde frem til, hvilket klimaaftryk en given fødevare har. Seks ud af 10 adspurgte vil gerne spise mere klimavenligt, hvis det var muligt.

Læs også: Nudging øger salget af økologiske varer

Fra alle brancheorganisationer er tilbagemeldingerne positive. Samtlige peger dog på, at mærkets troværdighed vil være afgørende. De ser frem til et mærke, der giver et samlet indtryk af CO2-påvirkningen, og som samtidigt kan minimere antallet af mærker, så der ikke skabes yderligere forvirring.

Hos forbrugerrådet Tænk er man også positiv. Tænk mener, at et klimamærke kan være med til, at forbrugerne i fremtiden får mulighed for at vælge mere klimavenlig kost og dermed bidrager til den grønne omstilling.

Fødevareministeren vil nedsætte en arbejdsgruppe, der i sit arbejde skal inddrage alle relevante aktører (Fødevarer styrelsen, Salling Group, COOP, de Samvirkende Købmænd, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Natur fredningsforening, Dansk Erhverv, Landbrug og Fødevarer, DI og Økologisk Landsforening).

Det er planen at arbejdsgruppen skal fremkomme med et konkret forslag inden jul 2022.

- MTN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere