Et kvart århundrede med EU’s grønne blomst

Det ser måske ikke ud af meget, det mælkebøttelignende grønne og blå logo. Men i 25 år har EU’s miljømærke Blomsten drevet det globale marked i en mere bæredygtig retning og samtidig gjort det lettere at være miljøvenlig forbruger og indkøber.

07.06.2017

CSR.dk

På vegne af Forum for Bæredygtige Indkøb

Princippet er enkelt nok: Det handler om at gøre det nemt for den offentlige indkøber og forbrugeren at vælge grønt, når toiletpapir, elektronik og rengøringsmidler købes ind. Produkter, der er blandt de mest bæredygtige i klassen, kan gøre sig fortjent til EU-Blomsten, og alt fra vaskeklude til vandrehjem er blandt de 40.000 varer og tjenester i EU, der har fået en Blomsten-certificering.

Danmark har været med i alle 25 år og har gødet jorden for, at Blomsten er blevet en bred, frivillig og troværdig mærkningsordning, som forbrugere kan stole på. Og forbrugerne har nu for alvor taget mærket til sig. I 2010 kendte 29 % af danskerne Blomsten, mens tallet i 2016 var steget til 44 %.

Bæredygtighed i bred forstand
Det er naturligvis altafgørende, at indkøbere og forbrugere kan stole på, at mærket betyder maksimal miljøvenlighed. Derfor vurderes miljøpåvirkningen på hele det Blomst-mærkede produkts rejse, fra råmateriale til det kasseres af slutbrugeren. Det sikrer, at miljøbelastningen ikke skubbes fra en fase til en anden, eksempelvis fra produktion til forbrug, for at skjule den reelle miljøbelastning, forklarer Lisbeth Engel Hansen fra Miljømærkning Danmark:

”Produkter med EU-Blomsten lever op til skrappe miljøkrav i alle relevante faser af produktets livscyklus. Herved mindskes det samlede aftryk på miljø og klima. Der er derfor krav til f.eks. energiforbruget ved produktion af papirprodukter, eller til hvor meget el det kræver at bruge sine elektriske og elektroniske produkter. Derudover er der skrappe krav til kemikalier til gavn for både miljøet, dem, der fremstiller de miljømærkede produkter, og dem, der skal anvende dem.”

Selvom mærket er fyldt et kvart århundrede, er kriterierne fulgt med markedets udvikling. Kravene revideres løbende, så de hele tiden er på forkant med, hvad producenterne kan levere. Når der sælges flere varer med Blomsten, bliver det billigere og nemmere for producenterne at producere bæredygtigt, og så kan kravene skærpes yderligere og være med til at bane vejen for mere bæredygtighed på det konventionelle marked.

Fælles standarder
En del af fidusen ved et fælleseuropæisk miljømærke er, at det fastsætter en fælles standard, som indkøberne og producenterne nemt kan navigere efter. Derfor har mærket også betydning uden for EU’s grænser, fortæller Lisbeth Engel Hansen fra Miljømærkning Danmark:

”Branchen har anset EU-Blomsten som en god og nem måde at arbejde med miljø på. Det betyder også, at producenter andre steder i verden, herunder også i Asien, nu kan levere produkter, som lever op til EU-Blomstens miljøkrav.”

EU-Blomsten er med sine 25 år altså stadig en vigtig spiller i arbejdet for et bedre miljø og klima og for en europæisk omstilling til større miljømæssig bæredygtighed. Og som både offentlig indkøber og forbruger kan man trygt navigere efter det grønne og blå symbol. Ved at lægge EU-Blomsten i indkøbskurven skåner man natur og miljø, passer på egen og andres sundhed, sparer på jordens ressourcer og viser omtanke for fremtidens klima. Og det helt uden, at man behøver at sætte sig ind i komplicerede miljøproblematikker og lange varekæders fodaftryk.

Bedre for miljøet. Bedre for dig.
EU-Blomsten er sammen med Svanemærket Danmarks officielle miljømærker. De gør det enkelt for dig at vælge de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.

Målet med miljømærkerne er at mindske forbrugets samlede miljøbelastning. Derfor ser miljømærkerne på hele produktets rejse og de miljøproblemer der opstår undervejs – til gavn for mennesker, miljø og jordens ressourcer.

I Danmark er det Miljømærkning Danmark, der har ansvaret for EU-Blomsten og Svanemærket.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus