ET VALIDERET SKRIDT TÆTTERE PÅ KLIMAPOSITIV

Efter et omfattende udregningsarbejde er BESTSELLERs totale CO2-udledning klarlagt. Med en efterfølgende godkendelse af to vidensbaserede klimamål – overensstemmende med Parisaftalens mest ambitiøse 1.5°C-mål – er endnu en Fashion FWD milepæl nået.

Efter et omfattende udregningsarbejde er BESTSELLERs totale CO2-udledning klarlagt. Med virksomhedens efterfølgende godkendelse af to vidensbaserede klimamål – overensstemmende med Parisaftalens mest ambitiøse 1.5°C-mål – har BESTSELLER nu nået endnu en Fashion FWD milepæl.

I 2018 tilsluttede BESTSELLER sig det globalt anerkendte Science Based Targets initiative (SBTi), som følger Paris-aftalens mest ambitiøse 1.5°C-mål. Forankret i data og videnskab, bliver den samlede CO2e-udledning beregnet og derigennem er det muligt at sætte målbare klimamål, der tager udgangspunkt i videnskab. BESTSELLERs ’science-based climate targets’ blev indsendt til godkendelse i Q4 2020 og er primo 2021 godkendt af SBTi. Godkendelsen er kun den indledende del – det hårde træk bliver at få udarbejdet en omfattende køreplan til at nå målene, der skal nås allerede i 2030.

2021 bliver det første år, hvor BESTSELLER årligt skal rapportere om sin fremgang i forhold til klimamålene. Scope 1 og 2 – det vil sige udledningen fra BESTSELLERs egne operationer (dvs. kontorer, butikker, etc.) samt udledning fra den strøm, BESTSELLER køber til sine bygninger – udgør 5 procent. 95 procent af BESTSELLERs samlede klimaaftryk findes i forsyningskæden (scope 3) – det vil sige ude hos BESTSELLERs leverandører, der producerer varerne, samt hos forbrugerne, når de eksempelvis vasker tøjet.

“Science Based Targets initiative er superligaen for klimamål, og da vi satte vores Fashion FWD ambition til ultimativt at blive ’climate positive’, vidste vi, at vi skulle vælge den rigtige ramme. Størrelsen på vores virksomhed og vores ambitioner forpligter os til at handle og bane vejen for forandringer, hvorfor vi allerede i 2018 forpligtede os til at bruge videnskaben til at tackle klimaforandringer”, udtaler CEO & ejer Anders Holch Povlsen og uddyber:  

“BESTSELLERs klimamål lægger sig tæt op ad vores vedvarende arbejde for at forbedre miljøaftrykket på vores produkter, butikker og forsyningskæde – mens de på samme tid er i tråd med den nyeste klimavidenskab, og dermed afstemmer vores forretning med klodens behov. Målene forstærker vores budskab om, at vores eneste vej frem er at adskille vores brug af naturressourcer fra vores vækst.”

Læs mere i den officielle pressemeddelelser (engelsk).

05.12.2023BESTSELLER

Sponseret

BESTSELLER vil investere op til 700 millioner kroner i vedvarende energi i Bangladesh

27.11.2023BESTSELLER

Sponseret

BESTSELLER promotes circularity at global innovation lab

16.02.2023BESTSELLER

Sponseret

Designs skal være cirkulære: ”Vi bliver hele tiden klogere”

13.02.2023BESTSELLER

Sponseret

JACK & JONES gør økologisk bomuld til en 2023-prioritet

16.12.2022BESTSELLER

Sponseret

Kan nedfaldsblade fra træer udgøre fremtidens fodtøj?

08.12.2022BESTSELLER

Sponseret

Solceller skal sætte grøn strøm til BESTSELLER’s produktion i Bangladesh