EU-Kommissionen giver indblik i skibsudledning i ny måling
Offentligheden har for første gang fået adgang til målinger om, hvor meget kulstof de skibe, der krydser de europæiske farvande, udleder.
Europa Kommissionen har offentliggjort MRV-systemet (monitoring, rapporting, verificering). Dermed kan offentligheden for første gang få indblik i CO2-udledningen fra de skibe, der sejler i Europa.
Læs også: Politikere vil have containere væk fra motorvejen og ud på skibe
MRV-systemet trådte i kraft i år og gør det lovpligtigt for skibe, der anløber europæiske havne, at melde dets udledning og energieffektivitet ind. Samlet set var udledningen på 151 millioner ton CO2 i 2018.
I alt er der registreret 10.880 skibe i systemet, men ud af dem har 569 skibe ikke opgivet nogen CO2-udledning.
Danske Rederier er positive
Danske Rederier kalder det positivt, at det er lykkedes at sende en opgørelse for det første rapporteringsår ud. Og efter at have set nærmere på tallene, mener interesseorganisationen, at opgørelsen tegner et positivt billede af den danske flådes udledning.
”Umiddelbart ser det ud til, at mange af de danske skibe ligger rigtig pænt i regnskabet forstået på den måde, at de har en relativ lav CO2-udledning per fragtet container per sejlet sømil”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier, til ShippingWatch.
Læs også: Banker vil låne grønt til shippingbranchen
MRV-systemet er det første initiativ i den internationale maritime organisations (IMO) bestræbelser på at halvere udledningen af CO2 inden 2050, som den globale maritime organisation blev enig om for snart et år siden.
- SDN