Banker vil låne grønt til shippingbranchen
11 store banker har stukket hovederne sammen og er kommet op med en række krav til nye udlån til skibsejere, der tager klimaovervejelser med i vurderingen.
Når skibsredere fremover vil låne penge til f.eks. nye skibe, så skal de regne med, at der vil blive spurgt til, hvordan de har tænkt klima og CO2-reduktioner ind i deres planer for fremtiden. Det skriver Ritzau.
I hvert fald hvis de henvender sig i en af de foreløbigt 11 banker, som har offentliggjort ”Poseidon Principles”. De 11 har i dag lånt shippingbranchen omkring 100 milliarder dollar svarende til omkring 20 procent af de samlede lån til branchen. Med de nye, frivillige principper vil de have fælles fodslag omkring, hvordan de vurderer en shippingvirksomheds klimaindsats, inklusive hvilke faktorer bankerne beder om oplysninger om.
Læs også: Den grønne udvikling i industrien er gået i stå
Det giver pengeinstitutterne mulighed for hver for sig og til sammen at vurdere, om deres udlånsporteføljer inden for shipping lever op til IMO’s mål om at shippingbranchens CO2-udledning skal halveres i 2050. Og hvis en skibsejer ikke arbejder aktivt for at nå denne ambition, så skal de nok ikke regne med at kunne låne.
Fra Danmark er det indtil videre Nordea, Danske Bank og Skibskreditten, sm har meldt ud, at de bakker op om principperne:
”Det passer perfekt ind i vores overordnede strategi om, at vi gerne vil støtte samfundet til at gå i en mere bæredygtig retning. Som bank har vi ikke et særligt stort CO2-udslip, men vi kan skubbe verden i en grønnere retning ved at påvirke vores kunder”, siger Øivind Haraldsen, chef for shipping i Danske Bank, til Børsen.
"Det er en stor ændring, og jeg tror ikke, jeg har set noget lignende siden jeg startede i shipping for 30 år siden", tilføjer han.
Rederierne bakker op
Den danske rederikæmpe Mærsk har sammen med andre fra shippingbranchen deltaget i udviklingen af Poseidon Priniples og bakker op om det nye tiltag.
Poseidon Principles fire hovedpunkter
Vurdering af klimatilpasning
De banker, der har skrevet under på principperne, måler CO2-intensiteten og vurderer klimatilpasningen hos deres shippingporteføljer på en årlig basis.
Ansvarlighed
Bankerne vil også kun anvende datatyper, kilder, standarder og tjenesteudbydere, der er oprettet af IMO.
Håndhævelse
Underskriverne vil samarbejde med klienter og partnere om at standardisere pagtklausuler i kontrakter, der skal sikre adgang til høj kvalitets data.
Gennemsigtighed
Underskriverne vil offentligt melde ud, at de har underskrevet principperne, og vil årligt offentliggøre resultaterne af deres porteføljes klimatilpasning.
Kilde: Global Maritime Forum
"Skal vi levere på ambitiøse mål om at dekarbonisere shipping, så skal vi have nul-emissionsskibe som en del af vores flåde i 2030. Det giver os kun ti år til at udvikle de nye maritime brændstoffer, fremdriftsteknologier og infrastrukturer, som er påkrævet. Poseiden Principles vil hjælpe os med at sætte gang i denne overgang," siger Søren Toft, der er koncerndriftsdirektør hos Mærsk.
Mærsks chefrådgiver på klima uddyber i Børsen:
"Vi skal have klimavenlige OG kommercielt bæredygtige skibe i søen seneste 2030, og derfor er det vigtigt, at långiverne bliver engageret på den innovative rejse," siger John Kornerup Bang.
Finansinstitutionerne, som har tilsluttet sig Poseidon Principles, vil en gang om året udgive en rapport, hvor deres respektive investeringer i shipping bliver indekseret ud fra klimapåvirkning.
De 11 stiftende banker forventer også af fremtiden, at flere af deres kollegaer og konkurrenter fra resten af verden vil melde sig under Poseideon Principles-fanerne.
Nok ikke kun shipping
Poseidon Prinicples gælder kun shippingbranchen, men spørger man Finans Danmark, kan andre CO2-tunge brancher godt regne med, at de inden for en kort årrække kan blive ramt af strammere krav, når de vil låne penge.
"Der er rigtig mange ervhervssektorer, der inden for en nær fremtid i møder med banken vil blive spurgt ind til bæredygtighed, hvor CO2-udledning er et element af det," siger Sinne Backs Conan, der er europapolitisk direktør og medlem af Finans Danmarks forum for bæredygtig finans, til Børsen, og tilføjer:
Læs også: Politikere vil have containere væk fra motorvejen og ud på skibe
"Hvis man er en meget fossiltung industri, kan der være et krav om en grad af transition for at gøre sig uafhængig af fossile brændstoffer, før man kan få lov at låne penge."
- SDN/EHS