EU sår tvivl ved de fleste grønne anprisninger
Langt de fleste bæredygtige mærker er enten forkerte eller umulige at bekræfte, vurderer EU. Derfor arbejdes der på at få fælles standarder for de grønne anprisninger.
Der findes mange eksempler på varer, der bryster sig af at være grønne og CO2-venlige. Men det er de færreste grønne anprisninger, man kan stole på, mener Michele Galatola, der leder Europa-Kommissionens Environmental Footprint. Det skriver Foodculture.dk.
Læs også: Ny undersøgelse: Mærker guider forbrugerne mere end Facebook
95 procent af grønne anprisninger, som vi ser i Europa i dag, er enten forkerte eller umulige at bekræfte, siger Michele Galatola til Foodculture.dk.
Derfor arbejder Environmental Footprint for, at der kommer fælles standarder for de grønne anprisninger.
Det skal både gøre mærkerne mere gennemsigtige og sørge for, at alle aktører bliver vurderet ens både når det kommer til produkter fra EU og importerede produkter.
Der er et klart behov for ens regler, så man måler miljøbelastningen ens. For eksempel er der behov for standarder, der klart bestemmer, hvor meget udledning og udvaskning man tillægger henholdsvis mælk og kød fra en ko. Hvis det bliver målt og fordelt forskelligt fra produkt til produkt, er det helt umuligt at sammenligne den ene mælkekarton fra den anden eller to pakker kød, siger Michele Galatola.
Arla og Landbrug & Fødevarer er positive
Både Arla og Landbrug og Fødevarer bakker op om, at der er behov fælles standarder på området.
Bæredygtighed er en udefinerbar størrelse, som de dårlige udnytter til at gøre sig mere grønne, og som de gode har svært ved at få anerkendelse for, når de gør det godt. Derfor er det vigtigt med et fælles grundlag, hvorfra man kan vurdere graden af bæredygtighed, siger Jan Laustsen, områdedirektør for handel og marked i Landbrug & Fødevarer.
Læs også: Fairtrade har 20 års jubilæum i Danmark
Jan Laustsen er overbevist om, at en fælles standard både vil synliggøre styrkerne i den danske produktion samt være med til at rydde op i de mange mærker og certifikater, der pryder produkterne i dag.
-SSM