Få samfundsansvar ind i hjertet af forretningen og medarbejderne

Strategisk og organisatorisk forankring af virksomhedens CSR-indsats kan forbedre medarbejdertilfredsheden, øge kundeloyalitet og skabe en fortrukken leverandørstatus. Nyt udviklingsprogram viser SMVer hvordan.

Da finanskrisen stod på sit højeste, holdt alle – både CSR-kritikere og tilhængere – vejret. Ville det vise sig, at CSR blot var et modefænomen, og noget der hørte højkonjunkturer til? Eller ville det vise sig, at det faktisk var en langtidsholdbar trend? – Begge parter fik ret.

For selvom undersøgelser i 2008 viste, at mange virksomheder forventede at skære ned på deres CSR-aktiviteter, ja, så viste andre undersøgelser samtidig, at virksomheder med bæredygtighed som en indarbejdet del af deres forretningsgrundlag faktisk klarede sig bedre end deres konkurrenter både før og under krisen.

Skærpede krav og nye retningslinjer

§99a lovgivningen herhjemme, der tvinger de 1100 største virksomheder i landet til at rapportere om deres CSR-indsats, regeringens seneste handlingsplan "Ansvarlig vækst" samt det nye danske mæglings- og klageorgan for ansvarlig virksomhedsadfærd har allerede været med til at skærpe kravene til danske virksomheders samfundsansvar. 

Men også EU strammer grebet med sit nye strategiudspil, der bl.a. vægter et stærkere link mellem CSR og innovation i form af nye kommercielle produkter og ydelser, der adresserer aktuelle samfundsproblemer.

Over de kommende år kan danske virksomheder – store såvel som små – derfor forvente, at CSR-parametre i stigende grad vil indgå som basiskrav, eller vil blive skærpet, i forbindelse med fx indkøbs- og leverandøraftaler. 

Den store udfordring

Mange danske virksomheder – over 2/3 del af små og mellemstore virksomheder (SMVer) – arbejder med social ansvarlighed i en eller anden form. 

Udfordringen for mange er imidlertid, at samfundsengagementet hverken er forankret i hjertet af forretningsstrategien eller i hjertet af medarbejderne.

Det kan resultere i, at CSR-politikkerne forbliver fine ord og hensigtserklæringer på hjemmesider og i årsrapporter og uden forankring i medarbejdernes hverdag, eller endnu værre: virksomheden går glip af oplagte branding- og vækstmuligheder, der kan komme til at koste på kontoen for medarbejdertilfredshed, kundeloyalitet eller mistede leverandørkontrakter.

Udviklingsprogram hjælper SMVer i gang

I samarbejde med CSR-ekspert Tania Ellis, The Social Business Company lancerer erhvervsnetværket Green Network i 2013 et CSR Forretningsudviklingsprogram for små- og mellemstore virksomheder.

Forretningsudviklingsprogrammet skal hjælpe virksomhederne med at gøre deres CSR-indsats forretningsstrategisk, værdiskabende og meget konkret, så alle i virksomheden kan forstå hvorfor og hvordan de kan bidrage.

Den 23. november 2012 inviterer Green Network ledere til et gratis særarrangement.

Her vil du vil få mere at vide om, hvordan du kan få gevinst fra dit arbejde med forretningsdrevet CSR, høre mere om forretningsudviklingsprogrammet og møde virksomheden Alfix, som vil lægge en konkret praktikervinkel på med eksempler på virksomhedens egen CSR-proces.

Mere om særarrangementet og tilmelding hér.

Denne artikel er et uddrag fra Green Networks nyhedsbrev. Læs hele artiklen hér  

13.09.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Ny virksomhed matcher virksomheder med erfarne bæredygtighedskonsulenter

07.06.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

6 veje til det bæredygtige forbrugerhjerte

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Uddannelse med certificering i Sustainable Business & Change Management

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG læringsrejse

11.04.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG-rejse fra A-Z

24.01.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer