25.04.2019

Få værktøjer til de svære samtaler om sygefravær

Indhold fra partner Hvad er dette?

Cabi har netop udgivet en opdateret version af publikationen Når samtaler med medarbejderne er svære. Den er gratis, og giver ledere viden og værktøjer til at gøre de svære samtaler om sygefravær og mistrivsel lidt nemmere.

Medarbejdersamtaler om svære emner og vanskelige situationer har haft mange navne og betegnelser gennem årene. Men uanset, hvad man kalder dem, er de svære.

Der har gennem årene været stor efterspørgsel på publikationen Når samtaler med medarbejderne er svære, som Cabi har trykt i flere oplag. Og nu har vi valgt at genudgive den i en ny og opdateret version.

Publikationen er især henvendt til ledere og personaleansvarlige, og den indeholder bl.a. gode råd og redskaber til at gribe samtalerne om de svære emner rigtigt an.

Ekspert: Svære, men nødvendige emner at tage op

”Den her type samtaler er svære, fordi der er noget på spil. De handler om emner, vi tit synes er ubehagelige eller personlige, og for mange kan de være vanskelige at håndtere,” siger Birgitte Poulsen, chefkonsulent hos Cabi og ekspert i sygefravær.

”Med vores publikation vil vi gerne give lederne nogle redskaber til at gennemføre samtalen på en god og konstruktiv måde samtidig med, at det bliver en effektiv samtale. Det falder typisk medarbejderen naturligt at tale om sygdommen, men lederen har brug for at tale om fraværet. Og derfor skal lederen være i stand til at sætte fraværet på dagsordnen i samtalen, for ellers har den ingen effekt,” fortsætter hun.

Få den nyeste viden på området

Den nye version af Når samtaler med medarbejderne er svære er bl.a. opdateret med links til korte videoer, der fungerer som introduktion til, hvordan de forskellige redskaber og modeller i publikationen kan bruges, og derudover indeholder publikationen opdateret lovgivning.

Den svære samtale med medarbejdere kan deles op i tre faser, som lederen skal forholde sig til. De tre faser relaterer sig til før samtalen, under samtalen og efter samtalen.

Lederen skal forberede sig godt på samtalen

Før samtalen er det absolut vigtigste, at lederen er helt skarp på, hvad målet med samtalen er, og hvad de to-tre vigtigste spørgsmål er. Under samtalen skal lederen begynde med at sætte rammen for mødet og få fortalt, hvorfor der er indkaldt til mødet. Og efter samtalen skal lederen sørge for at få lavet klare aftaler, skrive et referat og få at samlet op på samtalen.

Ifølge Birgitte Poulsen kan samtalerne med medarbejderne løse konkrete problemer, men derudover sender de også et positivt signal til resten af arbejdspladsen om, at der bliver taget hånd om medarbejderne gennem de svære samtaler. Som leder skal man desuden også huske de mere uformelle samtaler i dagligdagen, mener Birgitte Poulsen.

”De uformelle samtaler foregår hele tiden, fx over frokosten eller på kontoret. Er man som leder vant til løbende at være i kontakt med sine medarbejdere om stort og småt, bliver det også nemmere at tage de svære samtaler, hvis det bliver nødvendigt. Simpelthen fordi man kender hinanden bedre,” forklarer Birgitte Poulsen.

Virksomheder, som arbejder med at forbedre trivslen på arbejdspladsen, er samtidig også med til at indfri FN’s Verdensmål 8 – anstændige job og økonomisk vækst.

Hent Når samtaler med medarbejderne er svære på Cabis hjemmeside

Tags: Cabi

Mere fra Cabi

Cabi

http://www.cabiweb.dk/

Cabi er et nonprofit videns-, netværks-, og formidlingshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme: Udsatte menneskers muligheder for…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere