02.01.2019  |  Klima, miljø og energi

Føtex erstatter 87 tons plastik med alternativer

Alt engangsservice af plastik er fjernet fra hylderne i alle Føtex-butikker over hele landet. I stedet finder man blandt andet tallerkener, bestik og sugerør fremstillet af hvedestrå, bambus, sukkerrør, træ og papir.

Næste gang du mangler engangsservice som sugerør, bestik eller tallerkener, så er du ikke længere nødt til at investerer i plastikudgaverne af disse produkter. Hvis du går i Føtex finder du nemlig siden 1. januar i stedet sugerør af hvedestrå, bestik i træ og tallerkner lavet af fibre fra sukkerrør.

Læs også: Klimavenlige fødevareprodukter vinder frem

Kæden har i samtlige 101 butikker i hele landet ryddet hylderne for engangsservice i plastik og erstattet dem med nye, mere bæredygtige varer. Dermed sparer Føtex sammen med kunderne hvert år miljøet for 87 tons plastik.

Fakta om engangsplastik:

Engangsplastik defineres blandt andet af EU som hverdagsprodukter, der er fremstillet af plastik, og som er beregnet til at blive brugt en enkelt gang, inden de smides ud. Eksempler er sugerør, engangsbestik, og engangsservice som kopper, glas og tallerkner af plastik. Engangsplastik inkluderer således ikke f.eks. plastikemballage, som er vigtig for at beskytte varerne eller den rulle plastikposer, man køber for at opbevare varer derhjemme.

Kilde: Salling group.

”Miljø og dyreliv lider under det store forbrug af plastik, og vi gør alt for at udfase plastik, hvor det ikke er nødvendigt. Det er vores stop for salg af engangsservice af plastik i dag et godt eksempel på. Samtidig er det en stor glæde at konstatere, at vi har fundet ligeså gode varer ved at bruge hvedestrå, bambus, sukkerrør, træ og papir”, siger Thor Skov Jørgensen, administrerende direktør i Føtex.

Engangsservice af plastik er især uheldigt, fordi det ofte kun bruges i få minutter, men tager flere hundrede år at nedbryde i naturen. Ender det i havet, kan det udgøre en trussel for alt fra fugle til skildpadder og hvaler.

Det er netop derfor, at Føtex blandt andet har stoppet salget af engangssugerør af plastik. De bliver nu i Føtex afløst af strå fra økologisk dyrket hvede og bambus. Bambussugerøret kan endda bruges flere gange.

”Det er faktisk naturen selv, der helt konkret kommer os til hjælp her med rigtig gode materialer. Det tegner godt for, hvordan vi i fremtiden kan fjerne endnu mere plastik”, siger Thor Skov Jørgensen.

Ikke alt engangsplastik har bedre alternativer endnu
Erfaringerne fra Føtex skal bruges til at skaffe endnu flere alternativer til plastikken. Indtil videre må kunderne for eksempel vente med vin-, champagne- og snapseglas.

Antal af engangsplastik, der nu erstattes af alternativer i Føtex (cirka):

  • Tallerkner: 1,9 mio. styk – erstattes af tallerkner lavet af naturlige sukkerrørsfibre, der er et affaldsprodukt fra produktionen af sukker (såkaldt bagasse)
  • Sugerør: 7,2 mio. styk – erstattes af sugerør lavet i papir, hvedestrå samt sugerør af bambus. Både hvede og bambus er økologisk dyrket. Bambussugerøret kan vaskes og genbruges.
  • Glas/kopper: 13,4 mio. styk – Ølglas erstattes af papkrus beklædt indvendig med et tyndt lag PLA, der er en bioplastik (f.eks. lavet af majsstivelse). Vin-, champagne- og snapseglas vil blive erstattet, så snart der findes bæredygtige alternativer. Føtex opfordrer i mellemtiden kunderne til at bruge almindelige glas, som kan vaskes og genbruges mange gange
  • Bestik: 3,3 mio. styk – erstattes af træbestik, der er FSC-mærket

I alt et årligt salg på godt 25 millioner styk engangsplastik, som tilsammen vejer mere end 87 tons, der nu ikke længere sælges af Føtex.

”Det er desværre ikke alt engangsplastik, hvor der i dag er bedre alternativer. Men vi håber, at vi som en stor supermarkedskæde kan skabe en større efterspørgsel hos vores leverandører, så der hurtigt kommer endnu flere gode plastikfri varer til kunderne”, siger Thor Skov Jørgensen.

At der endnu ikke er fundet alternativer til alle produkter, kan ses ved, at pladsen til engangsservice i en Føtex-butik lige nu kun fylder én hyldemeter mod tidligere to. Alligevel annoncerede Føtex allerede i maj sidste år, at kæden ville stoppe for salg af engangsplastik her til nytår uanset, om man havde fundet alternativer.

Initiativet er en del af en større plastikstrategi i Salling Group – der ud over Føtex også driver dagligvarekæderne Bilka og Netto – om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes. Plastikbesparelserne bliver derfor endnu større, når Bilka og Netto også udfaser engangsplastik i tråd med EU’s kommende plastikdirektiv. Dermed forsvinder et årligt salg på over 300 tons engangsplastik fra hylderne.

”Kampen mod plastik er heldigvis kommet højt op på den fælles dagsorden, og det virker. Her i 2019 introducerer vi endnu et stort plastikbesparende initiativ med en bomuldspose til frugt og grønt, som kan bruges igen og igen og erstatte de mange tynde plastikposer”, siger Thor Skov Jørgensen.

Læs også: IKEA med ny klimapolitik: Vil kun bruge genanvendelige materialer

De seneste måneders salg af engangsservice i Føtex peger da også på, at danskerne allerede er ved at vænne sig til en fremtid med mindre plastik. Siden Føtex fortalte om initiativet om at fjerne engangsplast i starten af maj, er salget af både bestik og engangstallerkner i plastik faldet med op til ti procent, selv om varerne lå på hylderne.

Føtex har allerede i 2018 fjernet et årligt salg på 44 millioner vatpinde af plastik. Med stoppet for alt engangsservice i plastik fjernes 69 millioner stykker engangsplastik om året fra Føtex.

- JMA

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere