17.10.2018  |  Klima, miljø og energi

Klimavenlige fødevareprodukter vinder frem

Imens britiske forskere peger på nødvendigheden af at skære ned for kødforbruget, så stiger salget af klimavenlige kød-alternativer og presser kødproducenterne.

Klimadebatten raser afsted, og fødevarer har fået en stor rolle blandt forbrugerne. Efter flere rapporter om at kød er skadeligt for miljøet, køber danskerne i stigende grad klimavenlige alternativer, som bl.a. soyamælk og plantefars, og det er både mejerier og slagterier opmærksomme på, skriver finans.dk.

”En trend med alternativer til animalsk mælk og kød er kommet meget hurtigt. Den ruller for alvor i år. Vækstraterne inden for de nye drikke som erstatning af mælk er tocifrede. I enkelte af vores Food-butikker udgør det salg nu 45 procent af omsætningen i kategorien”, fortæller sortimentschef i Føtex, Tore Nederland, til finans.dk.

Det betyder dog ikke at alle forbrugere er blevet vegetarer eller veganere. Kun 1 procent af forbrugerne i Danmark er veganere og 5 procent vegetarer, ifølge analyser fra COOP.

Læs også: Fødevareindustrien indstiller sig på bæredygtige forbrugere

”Forbruget går klart i en grønnere retning. Eksempelvis er forbruget af både hakket kød og animalsk mælk faldet med et par pct. om året. Især for de yngre forbrugere under 35 år. Veggi-produkter har en lodret vækstkurve og pisker i vejret, men fra et meget lavt udgangspunkt og udgør fortsat nok kun cirka 2 procent af både kød- og mælkesalget hos Coop. Men væksten er hastig i år”, siger analysechef Lars Aarup, Coop Danmark.

Statistik fra Landbrug og Fødevare viser, at danskerne igennem de sidste 10 år (2007-20017) er begyndt at drikke mindre animalsk mælk og spise mere fjerkræ.

Producenterne følger nøje med
Den stigende trend med plantebaserede fødevare sætter både mejerier og slagterier under støt pres.

”Der er en stor vækst i salget af plantebaserede alternativer til mælk. På landsplan udgør disse produkter stadig en meget lille del af kategorien, men de vokser hurtigt, så det er selvsagt noget, som vi følger med stor interesse”, fortæller Jakob B. Knudsen, direktør for Arla Danmark, til finans.dk og fortsætter:

”Væksten i salget af plantebaserede mælkedrikke lægger ekstra pres på salget af almindelig mælk, men det kan kun forklare en mindre del af det årlige fald på 3 procent”.

Mejeriet har foreløbigt ikke planer om at producere plantebaserede produkter, men hos fødevarevirksomheden Tulip Food Company er man i gang med at stille om til nye tider.

”Vi lancerede i 2017 to varianter af kødfrit pålæg under varemærket Den Grønne Slagter. Det har været en stor succes. De to produkter har erobret en markedsandel på næsten 60 procent i kategorien pålæg uden kød. Siden har vi også lanceret en kødfri færdigret”, fortæller Michael Ravn, kommunikationsansvarlig hos Tulip, til finans.dk

Selvom der er en ny type forbrugere, så udgør de stadig en meget lille procentdel af markedet.

Kødforbruget skal minimeres yderligere
En gruppe forskere fra Oxford University har beregnet, hvor meget kød belaster klimaet, og er kommet frem til hvor meget de danske forbrugere skal skære ned for kødforbruget i en ny rapport.

I 2050 skal danskerne spise 93 procent mindre okse-, svine- og lammekød samt 45 procent mindre kylling, lyder vurderingen fra Marco Springman, der er en del af forskergruppen til TV 2.

Læs også: Mindre spild og mindre kød går hånd i hånd

Det betyder, at man maksimalt må spise 100 gram okse-, svine- eller lammekød om ugen, og 200 gram hvis det er fjerkræ, Ifølge rapporten.

”Vi tænkte ikke, at det ville være realistisk at gøre alle til veganere. I stedet skal vi fremover til at spise mere, som de gør ved Middelhavet, hvor man typisk har mindre kød på tallerkenen”, siger han til TV 2.

- SN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere