Ikea med ny klimapolitik: Vil kun bruge genanvendelige materialer
Ikea er på banen med ny ambitiøs klimaplan, der satser 100 procent på genbrug og CO2-neutral transport. Målsætningerne har potentiale til at inspirere andre virksomheder til en omlægning, mener klimatænketanken Concito.
Ikea vil udelukkende bruge materialer, der kan genbruges. Udmeldingen er en del af Ikeas miljø- og klimaplan, der indebærer en større omlægning af koncernens indkøbspraksis. Fra 2030 vil møbelgiganten f.eks. stoppe alt salg af engangsplast.
”Gennem vores størrelse og rækkevidde har vi mulighed for at inspirere og gøre det muligt for en million mennesker at leve bedre liv, inden for planetens grænser”, siger Ikeas strategichef Torbjörn Lööf.
Ved at gå fra engangsservice, sugerør og engangsposer i plastik til bæredygtige løsninger som bioplast fremstillet af blandt andet resterne fra sukkerrørsproduktionen samt omlægge sine transportmetoder, så de bliver CO2-neutrale, vil Ikea blive en cirkulær virksomhed.
Her er målet, at Ikea i 2030 skal have reduceret sit CO2-aftryk med 80 procent sammenlignet med år 2016.
”Alt det plast, vi sælger, skal være genanvendt eller biobaseret og kunne recirkuleres. Det betyder, at produktionen skal ændres til at være cirkulær”, siger Jonas Engberg, bæredygtighedschef i Ikea Danmark, til Politiken.
Derudover er en af målene fra ’People & Planet Positive”-planen at booste salget af solceller. Senest har Ikea selv investeret over 10 mia. kr. i genanvendelig energi.
Lige nu sælger Ikea solcelleanlæg til kunder i fem lande, og fem nye er på vej. Men i Danmark ser det anderledes ud, fordi politikken på området spænder ben.
”Vi er lidt udfordrede af, at tilskudsreglerne for solenergi hele tiden laves om i Danmark, og det forvirrer forbrugerne. Men vi skal nok nå derhen. Vores strategi er både at arbejde på, at apparater og lamper bruger mindre strøm, men også at vi kan levere mere bæredygtig energi”, siger Jonas Engberg.
Ikea sætter en retningspil
Med en årlig omsætning på knap 300 milliarder kroner før moms er de ambitiøse målsætninger noget, der skaber røre i andedammen. Ikea er en af verdens største virksomheder med varehuse i omtrent 50 lande.
Det er derfor af stor betydning for resten af markedet, når en virksomhed af den kaliber beslutter sig for at gå de ekstra mil.
”Ikea har en særlig forpligtelse, fordi de netop har en forretningsmodel, der er baseret på et meget stort forbrug af ressourcer og et stort salg. Planen viser, at Ikea er med i den kategori af globale ambitiøse virksomheder, der rykker og sætter de en retningspil for hele branchen”, siger Jarl Krausing, international chef i klimatænketanken Concito, til Politiken.
Læs også: Ikeas kyllinger skal være bæredygtige (igen)
Han peger samtidig på, at Ikea potentielt kan have startet en trend, og at flere virksomheder vil følge trop med lignende forretningsmodeller med tanke på klimaet.
- EST