30.07.2021 | Menneskerettigheder
Fairtrade-kampagne oplyser forbrugeren om gevinsterne ved at vælge certificeret chokolade
Fairtrade-kampagnen "Bitter Sweet" viser hvordan forbrugeren kan bidrage til at tackle udfordringer som børnearbejde ved at købe certificeret chokolade
I anledning af Verdens Chokoladedag 7. juli lancerede Fairtrade en kampagne, der havde til formål at hjælpe forbrugeren med at forstå de negative konsekvenser forbundet med chokoladeindustrien. Samtidig lægger kampagnen fokus på de fordele, der er ved at købe Fairtrade-certificeret chokolade.
Det skriver Sustainable Brands.
Udover blandt andet afskovning er børnearbejde én af de helt store udfordringer industrien står overfor. En ny FN-rapport anslår, at 160 millioner børn globalt er fanget i børnearbejde. Heraf arbejder to millioner børn i kakaoindustrien, og COVID-19-pandemien har kun forværret situationen.
Læs også: Coronapandemien har medført mere børnearbejde
Børnearbejde i kakaoindustrien er dybt forbundet med fattigdom. Landmændene er, uden en anstændig indkomst fra deres afgrøder, afhængige af billig arbejdskraft, for at få deres forretning til at køre rundt.
Landmænd og deres ansatte i markerne betaler prisen for at holde forbrugsvarer nede i pris. Og jo mindre producenterne tjener, jo flere børn er i farezonen.
Organisationer og virksomheder må derfor starte i begyndelsen af værdikæden, hvis de vil gøre en reel forskel i kampen mod børnearbejde. Ved at tackle det dybere fattigdomsproblem, ved at betale bedre priser til landmænd og bonusser geninvesteret i landbrugs- og lokalsamfundsudvikling, vil kakaofarmerne ikke længere være afhængige af børnearbejde.
Som Fairtrade-kampagnen "Bitter Sweet" viser, er en forsyningskæde, der prioriterer de mennesker, der er kernen i et produkt, en direkte investering i at tackle udfordringer som børnearbejde.
For forbrugsvarevirksomheder kan det starte med at have en etisk kilde til kakao - som f.eks. Fairtrade. Eksempelvis Tony's Chocolonely har slået deres navn fast med deres mission om at gøre chokoladeindustrien slavefri. For nylig meddelte Nature's Path, at de kun vil købe Fairtrade-certificeret kakao til alle sine produkter.
- MTN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Strategi & ledelse

Byggecentre kan få hjælp til at gøre kunderne klogere på bæredygtighed
Tre ud af fire danskere har lidt eller ingen viden om bæredygtige byggematerialer. Det vil Videncentret Bolius, foreningen Realdania og Danske Byggecentre lave om på, og derfor inviterer partnerne landets byggecentre til at søge midler til bæredygtige idéer og aktiviteter.
Strategi & ledelse

First-mover i en branche uden bæredygtighedsfokus
Lubech Living laver mere bæredygtig brugskunst og interiør i en branche, hvor opmærksomheden på det emne er forsvindende lille. CSR.dk tegner et portræt.
Klima, miljø og energi

Hver anden borger er villig til at ændre adfærd for klimaet
De fleste danskere ønsker at leve mere bæredygtigt. Men det er blot hver femte, der faktisk gør det, viser ny rapport.
Samfund

Lynlad din elbil mens du køber ind
Dem med elbil kan se frem til nye lademuligheder når de handler i Meny eller Spar.
Samfund

Fem lande er klimaskyld i udviklingslandes tab af 6.000 mia. dollars
Forskere har lavet en model, der viser, hvor store økonomiske tab de største klimasyndere forårsager i andre lande. Håb og frygt i lige mål for, at det kan gøre erstatningssøgsmål mulige.
Supply chain

Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører
Ørsted bliver det første energiselskab i verden, der stiller krav til alle sine leverandører om, at de skal anvende 100 % vedvarende energi i 2025.