30.01.2022 | Klima, miljø og energi
Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter
Indhold fra partner Hvad er dette?
Vi taler bæredygtighed som aldrig før, men der synes stadig at være langt fra forbrugernes holdninger til konkrete handlinger. En af løsningerne er, at virksomhederne bliver bedre til at træffe de bæredygtige valg for forbrugerne.
Märk har sammen med 6 danske virksomheder udviklet fem veje til at få forbrugerne til at handle mere bæredygtigt
En undersøgelse fra analyseinstituttet Kantar i forbindelse med COP 26 i november sidste år kortlægger, hvor villige vi er til at ændre livsstil til gavn for klimaet. Ifølge de adspurgte er klimakrisen vigtig - men motivationen daler drastisk, når vi skal mindske vores personlige klimaaftryk.
Det billede genkender virksomhederne Andel, Coop, Letz Sushi, Max Burger, NRGi og Sinatur Hotel og Konference. Virksomhederne har gennem det seneste år i samarbejde med forandringsbureauet Märk diskuteret og undersøgt, hvorfor de klimautålmodige forbrugere ikke handler mere bæredygtigt. Og de indsigter deles nu til gavn for andre virksomheder, som ikke oplever, at deres bæredygtige værditilbud kommer igennem til forbrugerne.
Projektet er drevet af et ønske om at sætte fokus på, hvordan vi i fællesskab kan fremme bæredygtig adfærd hos virksomheder og forbrugere. Gennem en række roundtables har de medvirkende virksomheder diskuteret og erfaringsudvekslet samt trukket på eksperter for at få indsigt i forbrugernes tanker og handlemønstre. Det har mundet ud i fem veje til, hvordan virksomheder kan forløse forbrugernes handlekraft og derigennem opleve en større effekt af deres bæredygtighedsindsats.
Fem veje til de bæredygtige forbrugere
- Bæredygtighed skal leve i alt i virksomheden
- Virksomhederne skal vælge på kundernes vegne.
- Bæredygtighedspsykologien kan hjælpe os med at forstå og påvirke kundernes beslutninger
- Fællesskaber giver bedre rum til og belønner ansvarlige handlinger
- Kunderne skal være helten i kommunikationen
“Det er langt fra altid, at forbrugerne oplever værdien af de bæredygtige produkter og services som tilstrækkelig stærk til at træffe bæredygtige valg. Samtidig er virksomhederne ikke altid gode nok til at kommunikere og brande deres bæredygtige værditilbud på en relevant og vedkommende måde, der leder til handling,” siger Nicoline Olesen, partner i Märk.
Nogle af anbefalingerne til virksomhederne er derfor, at de skal være bedre til at tage ansvar og træffe de svære beslutninger for kunderne. Det indebærer blandt andet at have klare holdninger til, hvad de sælger. Samtidig skal de også være bedre til at gøre bæredygtighed til en integreret del af deres virke og tage deres ansvar og rolle i samfundet op til revision. Men det handler også i høj grad om markedsføring og kommunikation. Hvis ønsket er, at få kunder og forbrugere til at vælge bæredygtige løsninger, bør det handle mere om, hvordan kunderne kan blive helte og ikke så meget om, hvor gode virksomhederne er.
“Produkterne skal produceres ansvarligt, og det skal bidrage til at skabe en verden, vi kan leve i. Det er ikke bare, fordi vi kalder det ’bæredygtigt’, at det skaber værdi. Det er ikke bare fordi materialet er mindre belastende på miljø eller klima, at det overtaler. Det er ikke bare fordi virksomheden kæmper for en sag, at det sælger. Det er kombinationen af attraktive produkter, at virksomheden er godt selskab og at den har en markant holdning til og mod på at flytte væsentlige dagsordner, der udgør værdi,” siger Nicoline Olesen.
Læs hele essayet her: https://maerkcph.dk/download-essay/
Strategi & ledelse

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer
Når vi går på arbejde i Märk er det med en ambition om at hjælpe virksomheder med at transformere sig og ikke mindst blive så dygtige til det, at de kan gå ud og inspirere og hjælpe andre virksomheder på vej.
Indhold fra partner
Kommunikation

Når vi taler åbent om det, kommer forandringerne
Hvor åben skal man være om sine ambitioner og forretningsmål? Helt åben ifølge Claus Nielsen, direktør for Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference. Da de begyndte at fortælle om deres bæredygtighedsudfordringer, -mål og -successer skete der noget.
Indhold fra partner
Kommunikation

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation
Styrk dit brand og undgå greenwashing med en transparent og autentisk bæredygtighedskommunikation. Kurset udbydes af Märk i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner
Samfund
BÆREDYGTIG OMSTILLING – GU’ ER DET BESVÆRLIGT, MEN DET ER DET VÆRD
For en nyudklækket iværksætter anno 2020 er det oplagt at skabe en bæredygtig kerneforretning. Men som etableret virksomhed, der allerede har slået rødder, kan en bæredygtig omstilling være en stor mundfuld.
Indhold fra partner
Kommunikation

Det kan ALTID betale sig at opføre sig ordentligt
De virksomheder, der mødte pandemien med en velfunderet ordentlighed, er dem, der er bedst rustet, når der bliver vendt op og ned på verden, som vi kender den. Og dermed også dem, der gør sig fortjent til vores hjælp og tillid på både kort og lang sigt
Indhold fra partner