14.09.2015 | Klima, miljø og energi
Flyene oser stadig for meget
En ny rapport viser, at den hastigt voksende flyindustri ikke er hurtig nok til at indføre nye, CO2-reducerende teknologier. Faktisk er branchen 12 år bag prognoserne.
Selvom det går den rette vej, så udleder flybranchen stadig voldsomme mængder af CO2 på verdensplan. Flyene er sådan set blevet mere brændstofeffektive over årene, men koblet med den nærmest eksplosive vækst, industrien oplever globalt, så falder udledningen ikke hurtigt nok.
Læs også: Superfly fra Airbus er hurtigt men ikke særlig grønt
Det fastslår en ny rapport fra organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT), skriver Ingeniøren. Rapporten har taget udgangspunkt i det mål om en reducering af CO2-udslippet på mellem 25 og 29 procent på nye fly i 2020 i forhold til tilsvarende modeller fra 2000, som FN-organet ICAO, der regulerer den internationale civile luftfart, fastsatte for fem år siden.
Herefter har de beregnet udviklingen i brændsstofforbrug for de tre mest udbredte flytyper, regional jet, single-aisle-jet og small-twin-aisle-jet, der til sammen tegner sig for 85 procent af den globale flyflådes CO2-udslip.
På den baggrund vurderer rapporten, at industrien halter hele 12 år efter den tidsplan, man burde have fulgt for at ramme ICAO-målet til tiden. I stedet ser det lige nu ud til, at målet ikke vil blive nået før i 2032, hvis den nuværende udvikling fortsætter.
Og rapportens forfattere ser ingen væsentlige fremskridt rundt om hjørnet. Selvom der vil komme nye, mere brændstoføkonomiske flytyper på markedet frem mod 2020, så tager det fem-seks år at udvikle deres efterfølgere, og derfor indberegner rapporten brændstofforbruget for de flytyper, der er på vej pt.
ICAOs generelle målsætning hedder en forbedring af luftfartsindustriens brændstofeffektivitet med to procent om året fra 2010 til 2020. Derudover er man enige med flybranchens organisation, IATA, om, at branchens nettoudslip af CO2 ikke må stige efter 2020. Og i 2050 må udslippet kun være halvt så stort som i 2005, selvom flytrafikken efter alt at dømme vil fortsætte sin kraftige vækst i perioden.
Læs også: Obama vil tvinge flybranchen til at skære i CO2-udledning
Svarene for ICCT handler blandt andet om et globalt kvotehandelssystem for luftfartsindustrien og at få etableret en internationalt anerkendt måde at fastsætte en ny flytypes CO2-udledning.
Flyenes brændstofforbrug udgør således omkring 95 procent af branchens samlede udledning, og derfor er det ifølge ICCT altafgørende at få gjort det kommercielt attraktivt for flyproducenterne og deres kunder, at indføre nye brændstofbesparende teknologier.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Strategi & ledelse

Omfattende sag om greenwashing varsler nye tider
Deutsche Banks investeringsarm blev sidste dag i maj ransaget og beskyldt for omfattende greenwashing. Samtidig melder de amerikanske myndigheder om en stramning af reglerne for markedsføring af ESG-mærkede investeringer.
Menneskerettigheder

Millioner af pensionspenge i Nestlé trods afsløringer om børnearbejde
Danmarks ti største pensionssselskaber har aktier i Nestlé. Det er på trods af, at virksomheden fortsat køber kakaobønner, som er høstet af afrikanske børnearbejdere.
Menneskerettigheder

Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing
Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.
Klima, miljø og energi

Flykoncern tilbyder grøn flybillet
Lufthansagruppen tester i øjeblikket en grøn flybillet, hvor CO2-kompensationen er inkluderet i prisen.
Klima, miljø og energi

Undersøgelse: Få butikker og forhandlere har bæredygtige produkter
Det er flere steder svært som forbruger at træffe mere bæredygtige valg, når der skal shoppes. Det viser undersøgelse, som ifølge bureauet bag bør være et wake-up-call for danske forhandlere og butikker.
Klima, miljø og energi

Forskere protesterer mod EU: Lad være med at ofre den grønne omstilling
Forskere har i et åbent brev kritiseret EU for at overveje at sætte den grønne omstilling i landbruget på pause i kølvandet på krigen i Ukraine og risikoen for en fødevarekrise.