Flyene oser stadig for meget

En ny rapport viser, at den hastigt voksende flyindustri ikke er hurtig nok til at indføre nye, CO2-reducerende teknologier. Faktisk er branchen 12 år bag prognoserne.

Flybranchen skal rykke hurtigere på brændstofbesparende teknologi, mener ny rapport. Foto: Airbus.

14.09.2015

CSR.dk

Selvom det går den rette vej, så udleder flybranchen stadig voldsomme mængder af CO2 på verdensplan. Flyene er sådan set blevet mere brændstofeffektive over årene, men koblet med den nærmest eksplosive vækst, industrien oplever globalt, så falder udledningen ikke hurtigt nok.

Læs også: Superfly fra Airbus er hurtigt – men ikke særlig grønt

Det fastslår en ny rapport fra organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT), skriver Ingeniøren. Rapporten har taget udgangspunkt i det mål om en reducering af CO2-udslippet på mellem 25 og 29 procent på nye fly i 2020 i forhold til tilsvarende modeller fra 2000, som FN-organet ICAO, der regulerer den internationale civile luftfart, fastsatte for fem år siden.

Herefter har de beregnet udviklingen i brændsstofforbrug for de tre mest udbredte flytyper, ’regional jet’, ‘single-aisle-jet’ og ‘small-twin-aisle-jet,’ der til sammen tegner sig for 85 procent af den globale flyflådes CO2-udslip.

På den baggrund vurderer rapporten, at industrien halter hele 12 år efter den tidsplan, man burde have fulgt for at ramme ICAO-målet til tiden. I stedet ser det lige nu ud til, at målet ikke vil blive nået før i 2032, hvis den nuværende udvikling fortsætter.

Og rapportens forfattere ser ingen væsentlige fremskridt rundt om hjørnet. Selvom der vil komme nye, mere brændstoføkonomiske flytyper på markedet frem mod 2020, så tager det fem-seks år at udvikle deres efterfølgere, og derfor indberegner rapporten brændstofforbruget for de flytyper, der er på vej pt.

ICAOs generelle målsætning hedder en forbedring af luftfartsindustriens brændstofeffektivitet med to procent om året fra 2010 til 2020. Derudover er man enige med flybranchens organisation, IATA, om, at branchens nettoudslip af CO2 ikke må stige efter 2020. Og i 2050 må udslippet kun være halvt så stort som i 2005, selvom flytrafikken efter alt at dømme vil fortsætte sin kraftige vækst i perioden. 

Læs også: Obama vil tvinge flybranchen til at skære i CO2-udledning

Svarene for ICCT handler blandt andet om et globalt kvotehandelssystem for luftfartsindustrien og at få etableret en internationalt anerkendt måde at fastsætte en ny flytypes CO2-udledning.

Flyenes brændstofforbrug udgør således omkring 95 procent af branchens samlede udledning, og derfor er det ifølge ICCT altafgørende at få gjort det kommercielt attraktivt for flyproducenterne og deres kunder, at indføre nye brændstofbesparende teknologier.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.10.2025CSR.dk

Danmark blandt de dårligste i EU: Madspild dobbelt så højt som gennemsnittet

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår