Forbrugere er trætte af bæredygtighedsbudskaber

Den årlige konkurrence om titlen som Danmarks mest bæredygtige brand er netop overstået. Resultatet tyder på træthed og skepsis hos forbrugerne.

20.03.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Vinderen er: COOP! Men det er der sådan set ikke noget nyt i, for det var det også sidste år. Og året før. Faktisk er hele top 10 identisk med sidste års.

Der er stort set ingen udskiftning i toppen af listen over de brands forbrugere i Danmark vurderer som mest bæredygtige. Kilde: SB Index 2020, Danmark.

Den eneste rigtige undtagelse er energiselskabet Ørsted, hvis nye brandstrategi fra november 2018 nu for alvor er slået igennem, så de rykker fra en 16. til en 7. plads. Desuden har Arla og Friland byttet på henholdsvis 10. og 11. pladsen, mens Irma er faldet ud af listens 9. plads til en placering som nr. 13.

Listen er resultatet af det årlige brandsurvey fra Sustainable Brand Index, en partner på CSR.dk, som d. 19. marts har offentliggjort resultaterne af deres 2020 undersøgelse for Danmark, hvor næsten 6.000 danske forbrugere har bedømt 224 brands fra 23 brancher.

For mange budskaber giver de sikre sejren
Ud over bedømmelsen af brands undesøger SB index også den generelle holdning og indstilling til bæredygtighed. I Danmark synes det, at opmærksomheden stagnerer eller ligefrem falder en lille smule. Det er f.eks. kun 67 mod 70 procent in 2019, som siger at deres købsbeslutninger påvirkes af bæredygtighed.

Det kan forekomme paradoksalt, da flere og flere virksomheder har fået bæredygtighed længere op på deres dagsorden. Men det er faktisk netop derfor, siger Erik Elvingsson Hedén, som er direktør for SB Index:

”Hovedårsagen er, at man i Danmark – og i Sverige i øvrigt – ser en tendens til at folk er ved at være trætte af virksomheders bæredygtighedsbudskaber. Grunden er ikke, at forbrugerne er ligeglade, men snarere at de efterhånden finder det svært at vide, hvem de skal stole på, når alle taler om bæredygtighed,” forklarer han i en mail til CSR.dk.

”I forhold til data har det den effekt, at folk er mindre tilbøjelige til at have en mening om emnet fordi deres opmærksomhed på budskaberne er faldet, og i stedet foretrækker nogle få brands som de virkelig stoler på,” fortsætter han.

Den fulde rapport om Danmark kan hentes her.  

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: 15 mest læste i 2020

Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler på CSR.dk i 2020. Vi har samlet dem her. 

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

01.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online