Forbrugere er trætte af bæredygtighedsbudskaber

Den årlige konkurrence om titlen som Danmarks mest bæredygtige brand er netop overstået. Resultatet tyder på træthed og skepsis hos forbrugerne.

20.03.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Vinderen er: COOP! Men det er der sådan set ikke noget nyt i, for det var det også sidste år. Og året før. Faktisk er hele top 10 identisk med sidste års.

Der er stort set ingen udskiftning i toppen af listen over de brands forbrugere i Danmark vurderer som mest bæredygtige. Kilde: SB Index 2020, Danmark.

Den eneste rigtige undtagelse er energiselskabet Ørsted, hvis nye brandstrategi fra november 2018 nu for alvor er slået igennem, så de rykker fra en 16. til en 7. plads. Desuden har Arla og Friland byttet på henholdsvis 10. og 11. pladsen, mens Irma er faldet ud af listens 9. plads til en placering som nr. 13.

Listen er resultatet af det årlige brandsurvey fra Sustainable Brand Index, en partner på CSR.dk, som d. 19. marts har offentliggjort resultaterne af deres 2020 undersøgelse for Danmark, hvor næsten 6.000 danske forbrugere har bedømt 224 brands fra 23 brancher.

For mange budskaber giver de sikre sejren
Ud over bedømmelsen af brands undesøger SB index også den generelle holdning og indstilling til bæredygtighed. I Danmark synes det, at opmærksomheden stagnerer eller ligefrem falder en lille smule. Det er f.eks. kun 67 mod 70 procent in 2019, som siger at deres købsbeslutninger påvirkes af bæredygtighed.

Det kan forekomme paradoksalt, da flere og flere virksomheder har fået bæredygtighed længere op på deres dagsorden. Men det er faktisk netop derfor, siger Erik Elvingsson Hedén, som er direktør for SB Index:

”Hovedårsagen er, at man i Danmark – og i Sverige i øvrigt – ser en tendens til at folk er ved at være trætte af virksomheders bæredygtighedsbudskaber. Grunden er ikke, at forbrugerne er ligeglade, men snarere at de efterhånden finder det svært at vide, hvem de skal stole på, når alle taler om bæredygtighed,” forklarer han i en mail til CSR.dk.

”I forhold til data har det den effekt, at folk er mindre tilbøjelige til at have en mening om emnet fordi deres opmærksomhed på budskaberne er faldet, og i stedet foretrækker nogle få brands som de virkelig stoler på,” fortsætter han.

Den fulde rapport om Danmark kan hentes her.  

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: 15 mest læste i 2020

Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler på CSR.dk i 2020. Vi har samlet dem her. 

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom