Forbrugere: for mange nye mobiltelefoner og for lille indsats for at genbruge

Kunderne vil have færre nye udgaver af mobiltelefonerne. Virksomhederne bør bruge flere kræfter på at øge genbrug af materialerne. Vil løse affaldsproblemer og skabe nye indtægter.

Mobiltelefoner kasseres i stort omfang, men genbrug er alt for lidt udbredt på trods af et stort behov for at reducere mængden af elektronisk affald. .

19.08.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Greenpeace er kunderne egentlig ikke interesseret i den evige strøm af nye, marginalt anderledes mobiltelefoner. Lige over halvdelen af deltagerne i undersøgelsen siger, at de synes producenter sender for mange nye modeller på markedet. Det skriver The Guardian d. 15. august 2016.

Undersøgelsen, med 6.000 deltagere, er gennemført i USA, Mexico, Rusland, Tyskland, Kina og Sydkorea i juli måned i år. Lanceringen af resultaterne er startskuddet på en større kampagne fra Greenpeace målrettet IT-industrien.

For på trods af lovgivning i f.eks. EU er elektronisk affald stadig en af de hurtigst voksende affaldsstrømme i verden. FN angav den samlede globale mængde i 2014 til at være 41 millioner ton, hvoraf 90 procent bliver illegalt dumpet eller eksporteret til udviklingslande, hvor affaldet skaber miljø- og sundhedsproblemer.

Producenter bør hjælpe med genbrug
Mere end 80 procent af mobilejerne vil gerne have telefoner, som nemt kan repareres og holde i længere tid. Men i stedet har de mindst tre gamle telefoner liggende i skufferne derhjemme.

Genbrug af mobiltelefoner er lav set i forhold til andre el-artikler. Det er bl.a. fordi folk ikke ved, hvor de skal henvende sig, for at få det til at ske, siger Greenpeace. Næsten halvdelen af undersøgelsens deltagere mener, at producenterne har mest ansvar for at gøre genbrug af telefoner bredt tilgængeligt.

Den i Danmark suverænt største mobilsællert er Apples iphones (47 procent af alle smartphones solg i 2015) efterfulgt af Samsung (26 procent). Virksomhederne skriver på deres hjemmesider, at man skal bruge de kommunale genbrugsstationer, eller også henviser de til den EU-lovgivning, som regulerer elektronisk affald. Men altså ikke noget eget tilbagetagningsprogram, som virksomhederne ellers praktiserer i bl.a. USA og Storbritannien.  På verdensplan antager man, at det kun er i 12,5 procent af handlerne med mobiltelefoner, hvor kunden indleverer sin gamle mobil samtidig.

Genbrug som problemløser og forretning
”Genbrug er ikke den endelige løsning, det er en cirkulær forretningsmodel, hvor indsamling og genbrug af materialer og langtidsholdbare batterier er overskudsgivende forretningsområder,” siger Chih An Lee fra Greenpeace.

Der er ideer nok, til hvad man kan bruge gamle mobiltelefoner til. IBM har udviklet en metode til at omdanne gamle smartphones til plastic, man bruger til f.eks. medicinsk udstyr. En professor fra Sydkorea arbejder på at bruge brugte batterier fra telefoner til soldrevne LED-lamper til områder uden strømforsyning. Og amerikanske Modifi tager gamle smartphones og laver dem om til sensorer til tyverisikring og babyalarmer.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle