Forbrugerombudsmanden kritiserer fem virksomheder for greenwashing
Fem virksomheder har markedsført deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere påstanden – det er vildledende markedsføring og greenwashing, påpeger Forbrugerombudsmanden.
Føtex, Andlight, Miin, Braveheart og Bewear.
Det er de fem virksomheder, der netop har fået kritik af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre sine produkter med bæredygtige påstande, som de ikke har kunnet bakke op.
”Virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring,” siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Læs også: Dansk virksomhed dømmes for greenwashing efter politianmeldelse
”Bæredygtige designs”, ”bæredygtige produkter”, ”Bæredygtigt legetøj”, er særligt udsagn, som Forbrugerombudsmanden kritiserer nogle af virksomhederne for at bruge i markedsføringen.
”Generelt vil jeg anbefale, at virksomheder afholder sig fra at markedsføre deres produkter som bæredygtige, da det blandt andet signalerer, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer,” siger hun.
- HCL