Forbrugerombudsmanden takker af
Sagsbunkerne med greenwashing er kun blevet højere, siden den afgående Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har siddet på posten. Et problem, hun kalder et kollektivt selvmål for erhvervslivet.
Efter godt ni år som forbrugerombudsmand træder Christina Toftegaard Nielsen nu af posten. Og det har været år, som i stigende grad har været kredset om en bestemt ting; nemlig sager om greenwashing.
Det skriver Børsen.
Ingen Christina Toftegaard Nielsen overtog stillingen havde den tidligere forbrugerombudsmand Henrik Øe formuleret en vejledning til grøn markedsføring – den første vejledning af sin slags for erhvervslivet.
Inden da havde flere virksomheder allerede været i gang med at promovere produkter med buzzwords som ’grøn’ og ’miljøvenlig’.
Læs også: Branchedirektør med opråb: Drop den bæredygtige markedsføring
Og selvom de i dag frarådes, fordi virksomhederne sjældent kan leve op til dem, er de stadig i høj kurs, fortæller Christina Toftegaard Nielsen.
Dog er det ikke miljømarkedsføring, som forbrugerne henvender sig mest med til Forbrugerombudsmanden – sidste år modtog de 6500 henvendelser, hvor 100 af dem drejede sig om mistanke om vildledende markedsføring.
Ifølge Christina Toftegaard Nielsen kan det forklares ved, at forbrugeren sjældent kan vurdere, om det er korrekt, når en virksomhed markedsfører sine produkter med bæredygtige udsagn.
I stedet kommer flere af henvendelserne fra fagfolk eller organisationer som Greenpeace eller Forbrugerrådet Tænk.
Ikke tegn på manglende vilje
Sammen med de større sagsbunker, har Forbrugerombudsmanden tilgang til sanktioner også ændret sig.
Tidligere er en greenwashing-sag typisk blevet irettesat af Forbrugerombudsmanden uden en sanktion.
Men ved årsskiftet varslede Christina Toftegaard Nielsen at virksomheder kunne forvente en politianmeldelse og en bøde, hvis der falder dom i en sag.
Læs også: Forbrugerombudsmanden politianmelder to virksomheder for greenwashing
Ifølge Forbrugerombudsmanden er det dog ikke et tegn på manglende vilje, at der i dag er flere sager om greenwashing.
“Det skyldes ikke ond vilje fra virksomhedernes side, men at markedsføringen af virksomheders tiltag for at begrænse skadelig virkning har fået større betydning. Dermed kommer man nemt til at konkurrere på en markedsføring, der skal være mere hårdtslående end konkurrenternes. Det fører til en situation, hvor markedsføringen bliver utroværdig. Dermed risikerer man at miste borgernes tillid. Man laver et kollektivt selvmål,” siger Christina Toftegaard Nielsen til Børsen.
Det er endnu uklart, hvem der skal overtage posten som Forbrugerombudsmand efter Christina Toftegaard Nielsen – en stilling, hun fratræder ved udgangen af oktober.
Frem til udnævnelsen af en ny forbrugerombudsmand har erhvervsministeren udnævnt jurist Andreas Weidemann som fungerende forbrugerombudsmand, da Christina Toftegaard Nielsen har opsparet ferie.
- HCL