Forbrugerombudsmanden takker af

Sagsbunkerne med greenwashing er kun blevet højere, siden den afgående Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har siddet på posten. Et problem, hun kalder et kollektivt selvmål for erhvervslivet.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det sjældent privatpersoner, der indsender henvendelser om mistænkt greenwashing. Arkivfoto..

27.09.2023

CSR.dk

Efter godt ni år som forbrugerombudsmand træder Christina Toftegaard Nielsen nu af posten. Og det har været år, som i stigende grad har været kredset om en bestemt ting; nemlig sager om greenwashing.

Det skriver Børsen.

Ingen Christina Toftegaard Nielsen overtog stillingen havde den tidligere forbrugerombudsmand Henrik Øe formuleret en vejledning til grøn markedsføring – den første vejledning af sin slags for erhvervslivet.

Inden da havde flere virksomheder allerede været i gang med at promovere produkter med buzzwords som ’grøn’ og ’miljøvenlig’.

Læs også: Branchedirektør med opråb: Drop den bæredygtige markedsføring

Og selvom de i dag frarådes, fordi virksomhederne sjældent kan leve op til dem, er de stadig i høj kurs, fortæller Christina Toftegaard Nielsen.

Dog er det ikke miljømarkedsføring, som forbrugerne henvender sig mest med til Forbrugerombudsmanden – sidste år modtog de 6500 henvendelser, hvor 100 af dem drejede sig om mistanke om vildledende markedsføring.

Ifølge Christina Toftegaard Nielsen kan det forklares ved, at forbrugeren sjældent kan vurdere, om det er korrekt, når en virksomhed markedsfører sine produkter med bæredygtige udsagn.

I stedet kommer flere af henvendelserne fra fagfolk eller organisationer som Greenpeace eller Forbrugerrådet Tænk.

Ikke tegn på manglende vilje
Sammen med de større sagsbunker, har Forbrugerombudsmanden tilgang til sanktioner også ændret sig.

Tidligere er en greenwashing-sag typisk blevet irettesat af Forbrugerombudsmanden uden en sanktion.

Men ved årsskiftet varslede Christina Toftegaard Nielsen at virksomheder kunne forvente en politianmeldelse og en bøde, hvis der falder dom i en sag.

Læs også: Forbrugerombudsmanden politianmelder to virksomheder for greenwashing

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det dog ikke et tegn på manglende vilje, at der i dag er flere sager om greenwashing.

“Det skyldes ikke ond vilje fra virksomhedernes side, men at markedsføringen af virksomheders tiltag for at begrænse skadelig virkning har fået større betydning. Dermed kommer man nemt til at konkurrere på en markedsføring, der skal være mere hårdtslående end konkurrenternes. Det fører til en situation, hvor markedsføringen bliver utroværdig. Dermed risikerer man at miste borgernes tillid. Man laver et kollektivt selvmål,” siger Christina Toftegaard Nielsen til Børsen.

Det er endnu uklart, hvem der skal overtage posten som Forbrugerombudsmand efter Christina Toftegaard Nielsen – en stilling, hun fratræder ved udgangen af oktober.

Frem til udnævnelsen af en ny forbrugerombudsmand har erhvervsministeren udnævnt jurist Andreas Weidemann som fungerende forbrugerombudsmand, da Christina Toftegaard Nielsen har opsparet ferie.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus