Branchedirektør med opråb: Drop den bæredygtige markedsføring
Efter en politianmeldelse af BMW Danmark, opfordrer direktør for brancheorganisation til, at bilforhandlere dropper grønne floskler i markedsføringen. ”Ellers kommer det til at have karakter af greenwashing,” lyder det.
Bilbranchen er ikke grøn, og derfor skal de danske bilforhandlere lade være med at markedsføre deres brands som bæredygtige eller klimavenlige.
For det kan få konsekvenser. Sådan lyder det fra administrerende direktør Gitte Seeberg i en opfordring til Autobranchen Danmarks over 1000 medlemmer.
Det skriver Finans.
Direktørens udmelding kommer, efter at BMW Danmark for nylig blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring – det omhandlede blandt andet reklamekampagner fra 2021 og 2022, hvor virksomheden kom med udsagn som ”der er bæredygtighed i hver bil, BMW producerer” og ”hele produktionskæden for BMW iX er grøn”.
Læs også: Debat: Her er fem gode råd til bæredygtig markedsføring
Ifølge Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand, kan disse ytringer ikke kun være til skade overfor konkurrerende virksomheder, men det kan også gøre, at man helt mister tilliden til, at markedsføringen er troværdig.
Gitte Seeberg forholder sig ikke til den konkrete sag, men opfordrer nu branchen til at markedsføre sig på objektive parametre. Det kan være reduceret udslip eller kilometer på literen.
”Ellers risikerer de næsten uanset hvad, at det kommer til at have karakter af greenwashing,” siger hun til Finans.
- HCL