Debat: Her er fem gode råd til bæredygtig markedsføring
Hvordan skal man som marketingmedarbejder favne ansvarlig markedsføring? Det kommer to direktører i branchen med et bud på i et debatindlæg.
”Det er ikke nyt for marketing at skulle omstille sig, men dermed ikke sagt, at det er en nem opgave. Vi har som undervisere i bæredygtig marketing oplevet, at flere marketingprofessionelle har svært ved at se, hvordan de skal komme i gang med bæredygtighedsarbejdet samtidigt med, at de skal drifte og nå kommercielle målsætninger.”
Sådan skriver Nete Green Johansen og Julie Daugaard, der er henholdsvis Growth & Sustainability Director og Executive Strategy & Growth Director hos den internationale reklame- og PR-virksomhed Dentsu, i et debatindlæg hos Markedsføring.
Derfor har de udarbejdet fem råd, der skal få ansatte i markedsføringsbranchen i gang med at blive klogere på ansvarlig reklame.
Læs også: Seks gode råd til markedsføring med bæredygtighed lige nu
Uddan dig
Det handler blandt om at tilegne sig basal viden om bæredygtighed og ESG, da Nete Green Johansen og Julie Daugaard mener, at de færreste har beskæftiget sig med området uddannelsesmæssigt.
De anbefaler derfor, at det er en god idé at opsøge en netværksgruppe eller en uddannelse, der kan give en forståelse for EU-lovgivning, verdensmål, bæredygtighed og ESG.
Afhængig af virksomhedens ESG-modenhed, som de to direktører kalder det, anbefaler de derudover, at markedsføringsmedarbejdere gennemgår brancherelevant lovgivning, konkurrencesituation og tendenser – alt sammen i bæredygtighedsmæssigt øjemed.
På den måde, kan man opnå en bedre forståelse for, hvor man kan starte i virksomheden.
Læs også: Forbrugerombudsmanden: Slækkes der på markedsføringen, kan det lede til politianmeldelse
KSPI'er og plads til udvikling
Det tredje råd går ud på at involvere relevante stakeholders, der kan skaffe mandat og give opbakning til bæredygtighedsarbejdet. Ifølge Nete Green Johansen og Julie Daugaard er det derfor en god idé at udarbejde en business case, som kan understøtte, hvorfor det er relevant at investere i ansvarlig markedsføring.
Dernæst mener de, at man skal opsætte Key Sustainability Performance Indicators – også kaldet KSPI’er. Det kan eksempelvis være gensalg af produkter og målsætninger i forbindelse med en nonprofitorganisation.
Når de er sat, handler det til slut om løbende evaluering – og give plads til udvikling.
”De færreste projekter, der relaterer sig til bæredygtighed, er perfekte fra start,” skriver Nete Green Johansen og Julie Daugaard.
- HCL