05.12.2022 | Klima, miljø og energi
Forbrugerombudsmanden: Slækkes der på markedsføringen, kan det lede til politianmeldelse
Under et oplæg understregede Forbrugerombudsmanden vigtigheden af, at virksomheder skal have styr på sin markedsføring, så man undgår greenwashing – ellers kan det potentielt lede til politianmeldelse.
Forbrugerombudsmanden har i øjeblikket 40 sager, der er under behandling for at vurdere, om virksomhederne har overtrådt bæredygtighedsvejledningen for markedsføring af produkter. Akrivfoto.
Forleden trådte Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen op på Københavns Universitet til et oplæg med en klar besked til virksomheder, der bruger miljøudsagn i deres markedsføring:
”Når vi har råbt op om det i en periode, skrider vi til politianmeldelser.”
Læs også: Eksperter: Elvirksomheders udsagn om klimavenlig strøm er greenwashing
Ordene kan både forstås som en advarsel eller pænere; påmindelse om, at vejledningen for brug af klima-, miljø-, og bæredygtighedsudsagn, der som formuleret i 2011, skal overholdes.
Det skriver Bureaubiz, som var til stede under oplægget.
Forbrugerombudsmanden har indtil videre kun blevet politianmeldt én virksomhed for vildledende markedsføring af produkter, mens andre har fået indskærpelser.
Ved oplægget var de deltagende heller ikke tilbageholdende med spørgsmål til Forbrugerombudsmandens arbejde, og hvordan man selv som virksomhed på bedste vis kan overholde vejledningen.
Læs også: Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige
Her blev der blandt andet spurgt, om det betyder noget, hvis det er en konkurrent, der klager. Her lød det fra Forbrugerombudsmanden, at det godt kan være en fordel, da de som oftest medsender bevis for klagen.
I øjeblikket har Forbrugerombudsmanden 40 sager på bordet, som behandles – blandt andet fra Greenpeace.
- HCL
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Supply chain

Knaphed på sand, sten og grus: Københavns betonaffald skal sikre råstoffer til fremtidens byggeri
Et nyt samarbejde mellem betonproducenten Unicon og Norrecco, der behandler byggeaffald med henblik på genanvendelse, vil modvirke mangel på råstoffer ved at udnytte større dele af overskuds- og nedrivningsbeton i hovedstadsregionen.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.
Klima, miljø og energi

Dansk FN-chef: Vi kan ikke genanvende os ud af klimakrisen
Inger Andersen, generaldirektør for FN's miljøprogram, advarer mod en stigende produktion af plastik.
Klima, miljø og energi

Forbrugerombudsmanden takker af
Sagsbunkerne med greenwashing er kun blevet højere, siden den afgående Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har siddet på posten. Et problem, hun kalder et kollektivt selvmål for erhvervslivet.
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.