Forbrugerombudsmanden: Slækkes der på markedsføringen, kan det lede til politianmeldelse
Under et oplæg understregede Forbrugerombudsmanden vigtigheden af, at virksomheder skal have styr på sin markedsføring, så man undgår greenwashing – ellers kan det potentielt lede til politianmeldelse.
Forleden trådte Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen op på Københavns Universitet til et oplæg med en klar besked til virksomheder, der bruger miljøudsagn i deres markedsføring:
”Når vi har råbt op om det i en periode, skrider vi til politianmeldelser.”
Læs også: Eksperter: Elvirksomheders udsagn om klimavenlig strøm er greenwashing
Ordene kan både forstås som en advarsel eller pænere; påmindelse om, at vejledningen for brug af klima-, miljø-, og bæredygtighedsudsagn, der som formuleret i 2011, skal overholdes.
Det skriver Bureaubiz, som var til stede under oplægget.
Forbrugerombudsmanden har indtil videre kun blevet politianmeldt én virksomhed for vildledende markedsføring af produkter, mens andre har fået indskærpelser.
Ved oplægget var de deltagende heller ikke tilbageholdende med spørgsmål til Forbrugerombudsmandens arbejde, og hvordan man selv som virksomhed på bedste vis kan overholde vejledningen.
Læs også: Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige
Her blev der blandt andet spurgt, om det betyder noget, hvis det er en konkurrent, der klager. Her lød det fra Forbrugerombudsmanden, at det godt kan være en fordel, da de som oftest medsender bevis for klagen.
I øjeblikket har Forbrugerombudsmanden 40 sager på bordet, som behandles – blandt andet fra Greenpeace.
- HCL