05.12.2022  |  Klima, miljø og energi

Forbrugerombudsmanden: Slækkes der på markedsføringen, kan det lede til politianmeldelse

Under et oplæg understregede Forbrugerombudsmanden vigtigheden af, at virksomheder skal have styr på sin markedsføring, så man undgår greenwashing – ellers kan det potentielt lede til politianmeldelse.

Forleden trådte Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen op på Københavns Universitet til et oplæg med en klar besked til virksomheder, der bruger miljøudsagn i deres markedsføring:

”Når vi har råbt op om det i en periode, skrider vi til politianmeldelser.”

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Eksperter: Elvirksomheders udsagn om klimavenlig strøm er greenwashing

Ordene kan både forstås som en advarsel eller pænere; påmindelse om, at vejledningen for brug af klima-, miljø-, og bæredygtighedsudsagn, der som formuleret i 2011, skal overholdes.

Det skriver Bureaubiz, som var til stede under oplægget.

Forbrugerombudsmanden har indtil videre kun blevet politianmeldt én virksomhed for vildledende markedsføring af produkter, mens andre har fået indskærpelser.

Ved oplægget var de deltagende heller ikke tilbageholdende med spørgsmål til Forbrugerombudsmandens arbejde, og hvordan man selv som virksomhed på bedste vis kan overholde vejledningen.

Læs også: Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige

Her blev der blandt andet spurgt, om det betyder noget, hvis det er en konkurrent, der klager. Her lød det fra Forbrugerombudsmanden, at det godt kan være en fordel, da de som oftest medsender bevis for klagen.

I øjeblikket har Forbrugerombudsmanden 40 sager på bordet, som behandles – blandt andet fra Greenpeace.

- HCL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere