05.12.2022 | Klima, miljø og energi
Forbrugerombudsmanden: Slækkes der på markedsføringen, kan det lede til politianmeldelse
Under et oplæg understregede Forbrugerombudsmanden vigtigheden af, at virksomheder skal have styr på sin markedsføring, så man undgår greenwashing – ellers kan det potentielt lede til politianmeldelse.
Forbrugerombudsmanden har i øjeblikket 40 sager, der er under behandling for at vurdere, om virksomhederne har overtrådt bæredygtighedsvejledningen for markedsføring af produkter. Akrivfoto.
Forleden trådte Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen op på Københavns Universitet til et oplæg med en klar besked til virksomheder, der bruger miljøudsagn i deres markedsføring:
”Når vi har råbt op om det i en periode, skrider vi til politianmeldelser.”
Læs også: Eksperter: Elvirksomheders udsagn om klimavenlig strøm er greenwashing
Ordene kan både forstås som en advarsel eller pænere; påmindelse om, at vejledningen for brug af klima-, miljø-, og bæredygtighedsudsagn, der som formuleret i 2011, skal overholdes.
Det skriver Bureaubiz, som var til stede under oplægget.
Forbrugerombudsmanden har indtil videre kun blevet politianmeldt én virksomhed for vildledende markedsføring af produkter, mens andre har fået indskærpelser.
Ved oplægget var de deltagende heller ikke tilbageholdende med spørgsmål til Forbrugerombudsmandens arbejde, og hvordan man selv som virksomhed på bedste vis kan overholde vejledningen.
Læs også: Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige
Her blev der blandt andet spurgt, om det betyder noget, hvis det er en konkurrent, der klager. Her lød det fra Forbrugerombudsmanden, at det godt kan være en fordel, da de som oftest medsender bevis for klagen.
I øjeblikket har Forbrugerombudsmanden 40 sager på bordet, som behandles – blandt andet fra Greenpeace.
- HCL
Samfund

Nyt Diversitetsbarometer viser betydelige udfordringer med ligestillingen
Tænketanken EQUALIS udgiver i dag sit første Diversitetsbarometer. Det leverer et samlet overblik over ligestillingsudfordringerne på det danske arbejdsmarked - og en bredside mod selvfortællingen om ligestilling i Danmark.
Strategi & ledelse

Samlet byggebranche sætter grønnere retning for branchen med 12 anbefalinger
Hvis det skal lykkes at skabe et bæredygtigt byggeri, er det afgørende, at bygherrer, ingeniører, arkitekter, entreprenører, materialeleverandører og driftsherrer finder ud af at samarbejde på tværs. Det skal 12 anbefalinger fra hele bygge- og anlægsbranchen sikre.
Klima, miljø og energi

Massivt solcelleanlæg skal monteres på taget af Bella Center
Et solcelleanlæg på størrelse med to fodboldbaner på Bella Centers tag skal fremover dække en tredjedel af Bella Centers strømforbrug.
Klima, miljø og energi

Danmark skal lede forvandlingen af EU’s fødevaresystem
Københavns Universitet skal stå i spidsen for et nyt EU-projekt, som på tværs af europæiske lande skal mobilisere og motivere borgere til at ændre det globale fødevaresystem.
Klima, miljø og energi

Dansk friluftskæde kaster sig ud i genbrug og reparation af tøj
Med inspiration fra udlandet har Spejder Sport igangsat et tiltag, der skal gøre forretningen i stand til at gensælge og reparere friluftstøj.
Samfund

Ny undersøgelse: Danskerne ser skeptisk på genanvendt elektronik
Danskerne endnu ikke har taget genanvendt elektronik til sig, selvom der er store gevinster at hente i forhold til både klima, pengepung og tilgængelighed. Det viser en ny undersøgelse fra tech-virksomheden Refurbed.