Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige
Kommunikationen til forbrugere er fremover støvsuget for anprisninger og vurderinger af effekt i forhold til bæredygtighed. Et naturligt næste skridt i udviklingen, siger Zalando.
Siden 2019 har man som kunde på ehandelsplatformen Zalando kunnet vælge produkter med mærket "bæredygtighed", når man var på udkig efter sit næste køb til garderoben. Det er slut nu.
Man kan stadig vælge "bæredygtighed som sorteringskriterie, men ingen produkter bliver kaldt bæredygtige.
"Fremover vil vores kommunikation til kunder ikke indeholde udsagn om hvilken effekt et produkt har på miljøet. I stedet vil vi neutralt kommunikere om f.eks. produkters materialesammensætning baseret på tredjepartscertificeringer," forklarer Zalando på deres website.
Ikke muligt med generiske udsagn
Zalando har da også fået hård kritik af deres brug af begrebet bæredygtighed indtil nu. For mindre end en måned siden blev virksomheden f.eks. første modtager af det norske forbrugerråds nye greenwashing-pris, og i Danmark anmeldte Forbrugerrådet Tænk i 2021 virksomheden til Forbrugerombudsmanden.
Zalando fremhæver EU-Kommissionens guideline om netop bæredygtighedskommunikation fra december 2021 som en afgørende faktor i deres beslutning om at ændre på måden, de taler om bæredygtighed på. Med basis i denne, har 25 teams med over 100 medarbejdere internt i Zalando arbejdet på at "opdatere kundeoplevelsen", som virksomheden kalder det.
"Hvis man skal arbejde i overensstemmelse med gældende regler for markedskommunikation, så er det helt enkelt ikke længere muligt at arbejde med generiske udsagn og brugen af ord, der ikke umiddelbart kan understøttes af standarder/certificeringer fra tredjeparter. Det skridt, vi tager nu, er i overensstemmelse med det. Det er et stort skridt, men det er også vigtigt at understrege, at det ikke er det sidste, vi kommer til at tage. I takt med at vi får bedre adgang til data, kan vi fortsætte med at udvikle troværdig og autentisk kommunikation om produkterne på vores platform," siger Laura Coppen, som er chef for circularity hos Zalando.
Mere regulering strammer kravene
Der ligger mere end gode viljer bag Zalandos fortsatte arbejde med at kommunikere om produkters bæredygtighedskarakteristika. Laura Coppen fremhæver, at bl.a. EU's stærkt udvidede ECO-designregler og harmonisering af beregning af produkters miljømæssige fodaftryk vil have stor indlfyldelse på, hvordan man kan kommunikere.
"Næste fase kommer bl.a. til at handle om at ramme kravene fra EU's regulering, og vi afsøger i disse år, hvordan produktkommunikation mod kunderne kan se ud i fremtiden. Der hersker ingen tvivl om, at vores kommunikation skal overholde reglerne. I tillæg til det har vi også et andet hensyn at tage. Vores kommunikation skal engagere vores kunder, og vi vil gerne kunne opfordre dem til at vælge de produkter, som har en bedre track-record på materialer og design ift. bæredygtighed. Vi vil give kunderne magt og indsigt til at foretage bedre valg uden at det bliver tungt og svært tilgængeligt - hos os skal det helst være det modsatte, men stadig troværdigt og verificeret," siger Laura Coppen.
Den nye brugeroplevelse gik i luften d. 13. oktober, og klikker man på små ikoner i billedet af et givent produkt får man et popupvindue med oplysninger om certificeringer, designvalg og meget andet.