Eksperter: Elvirksomheders udsagn om klimavenlig strøm er greenwashing
Når danske elvirksomheder lover sine kunder ”grøn strøm” er der tale om falsk markedsføring. Det mener Forbrugerrådet Tænk og Rådet for Grøn Omstilling, der samtidig kalder på ændrede retningslinjer.
”Klimaneutral strøm”, ”200 procent certificeret CO2-neutral” og ”bæredygtig el”. Sådan formulerer flere danske elvirksomheder den strøm, kunder kan vælge, hvis de vil sikre sig, at husholdningen er lyst op på ansvarlig vis.
Men det er falsk markedsføring og endda greenwashing, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk og Rådet for Grøn Omstilling, der ikke mener, at man kan kalde strøm for bæredygtig.
Udmeldingen kommer efter en undersøgelse, som Børsen har foretaget af Grow Energy, Ewii, Natur-Energi, NRGI og Scanenergi, der alle markedsfører deres produkter som CO2-neutrale.
Gennem en række mails og information virksomhedernes hjemmesider dokumenterer fire af dem for, at strømmen er klimaneutral gennem CO2-reduktioner fra en tredjepart.
Derudover køber alle fem klimakreditter fra organisationerne Verified Carbon Standard og Gold Standard, som står for projekter, der skal sikre skovrejsning, -bevaring eller forøgelse af grønne energiformer.
Men disse tiltag møder kritik, blandt andet fordi der hæftes en del usikkerhed til effekten og til, hvor meget CO2, de reelt mindsker.
Ifølge rapporter fra EU-Kommissiomen og vurderinger fra Klima- og Omstillingsrådet kan 80 til 85 procent af disse projekter ikke kan levere de forventede CO2-reduktioner.
Utilstrækkelig ordning
I en mail til Børsen afviser man hos Ewii blankt, at der er tale om greenwashing og påpeger, at man blot følger myndighedernes retningslinjer på området.
Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør i virksomheden, fortæller ifølge Børsen videre, at Rådet for Grøn Omstillings topchef selv har kaldt Ewiis strøm for ”det grønneste produkt, jeg nogensinde har set.”
Læs også: Lenovos klimakompensation runder 1 mio. tons sparet CO2
Ifølge Rådet for Grøn Omstilling og Forbrugerrådet Tænk ligger en del af problematikken dog i selvsamme retningslinjer, som Forbrugerombudsmanden udarbejde i 2020 – blandt andet med de to organisationer ved forhandlingsbordet.
Ordningen, der hedder grønne blade, gør det muligt for elvirksomheder at markedsføre sine produkter som bæredygtige med et eller to blade.
For at få et grønt blad kræves det, at virksomheden køber certifikater på strøm, som kommer fra vedvarende energiformer.
To blade kræver førnævnte, men også investeringer, der fjerner nok CO2 fra atmosfæren til, at det svarer til klimabelastningen fra kundernes strømforbrug.
”Bedre end ingenting”
Elvirksomhederne bruger dog ordningen for definitivt, mener Julie Abrahams Bangsgaard, energirådgiver hos Rådet for Grøn Omstilling.
“Branchen har tolket superkreativt på den her mærkningsordning. Du kan ikke snakke om, at strømmen er CO2-neutral. Du kan tale om, at du kompenserer, hvad der svarer til et gennemsnitligt elforbrug,” siger hun til Børsen.
Læs også: Regeringens nye klimaprogram kraftigt kritiseret for at være ude af takt med virkeligheden
Ifølge de organisationer har man været kritisk overfor retningslinjerne fra starten af, og de er derfor ”bedre end ingenting”, siger Vagn Jelsøe, chefkonsulent for bæredygtigt forbrug hos Forbrugerrådet Tænk, til Børsen.
Selv mener Julie Abrahams Bangsgaard, at man bør starte helt forfra og udarbejde en ny ordning.
- HCL