Forbrugerombudsmandens linje er juridisk skudsikker

Behøver man undre sig over Forbrugerombudsmandens prioriteringer ift. greenwashing? Det gør Salling Group. Men ikke eksperter på området.

11.01.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I 2023’s første uger er der opstået en debat om Forbrugerombudsmandens praksis i behandlingen af sager om og brug af begrebet ”greenwashing” i sine pressemeddelelser. Ansporet af et interview i DetailWatch med Salling Groups kommunikations- og CSR-chef Henrik Vinther Olesen, hvor han undrer sig over Forbrugerombudsmandens prioritering af indsatsen.

Forhistorien er, at Salling Group som en af fem detailvirksomheder i december 2022 modtog en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden vedrørende virksomhedernes brug af ordet ”bæredygtig” i deres markedsføring uden underliggende dokumentation af denne påstand.
Henrik Vinter Olesens kritik handler konkret om det forhold, at indskærpelsen falder og kommunikeres offentligt selvom Salling Group havde fjernet den vildledende sprogbrug på sine hjemmesider.

Han understreger, at han da ikke vil blande sig i Forbrugerombudsmandens arbejde og valg, men at han ”måske havde valgt at bruge kræfter på noget, der stadig var et problem – og ikke noget, der havde været det”. Henrik Vinther Olesen fortsætter i samme spor og tegner et billede af forvirring og uklarhed, ved at tale om, at ”der er meget, man kan kaste sig ind i, hvis man også skal kigge på forhold, der har været, og ikke længere er”, og spørge, ”Hvad betyder det egentlig? Hvor meget skal man have lavet fejl, for at det er greenwashing?”

Hos Forbrugerrådet Tænk er man ikke imponeret over kritikken.

"Virksomhederne skulle bruge mere energi på at undgå vildledning, i stedet for hvordan det omtales. Det virker påfaldende, at man bruger så meget energi på at klage over ordet greenwashing. Det er ligesom at klage over at blive kaldt en bankrøver, hvis man har røvet en bank," siger Marie Frank-Nielsen, som er jurist hos Forbrugerrådet Tænk i en artikel på kommunikationsforum.dk.

Der findes da også svar på begge Henrik Vinther Olesens spørgsmål.

Juridisk sagsbehandling er altid i datid
Kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Karen Søndergaard, siger således til DetailWatch, at selvom fejlen er rettet, ændrer det dog ikke på, at flere produkter var blevet markedsført som bæredygtige over en periode, og at det er normal praksis også andre steder i samfundet, at man påpeger ulovligheden i handlinger, selvom handlingen selv er stoppet.

Karen Søndergaard eller DetailWatch kommer ikke med konkrete eksempler på dette, men de er ikke svære at komme i tanke om. Man får stadig fartbøder, selvom man er holdt op med at køre for hurtigt. Man får fængselsstraf for tyveri, selvom man er holdt op med at stjæle. I det hele taget sker al behandling af overskridelse af regler retrospektivt.

Greenwashing findes ikke i juraen
Svaret på, hvornår noget er greenwashing, afhænger af, om man vil vide, hvornår noget juridisk set er greenwashing, eller om ens undren dækker bredere.

Juridisk er der vist ingen regler, der taler om greenwashing. Så spørgsmålet ”Hvor meget skal man have lavet fejl, for at det er greenwashing?” kan ikke besvares med udgangspunkt i lovgivning og regler. Søger man svar i bredere forstand er svaret vel ”en gang”. Er man i tvivl om, hvad greenwashing er, kan man se på ”Greenwashingens syv synder”, som er beskrevet i faktaboksen.  

Greenwashingens syv synder

Den canadiske organisation TerraChoice udgav fra 2007-2010 undersøgelser af troværdigheden af markedsføring med miljøpåstande. De var base¬ret på syv forskellige måder, man kan gøre sig skyldig i greenwashing, som siden har vundet almindelig accept:

  • Skjulte kompromiser: Sker ved mærkater, der angiver produkter som miljøvenlige baseret på visse egenskaber – for eksempel ’’x procent genanvendt indhold’’ – når andre egenskaber, der ikke omtales – som energiforbrug ved fremstilling eller CO2-udledning – kan få større indflydelse på bæredygtigheden af et produkt som helhed.
  • Manglende evidens: Sker ved en miljøvenlig påstand uden at give let tilgængelig dokumentation hverken på etiketten eller online – det kan være en elpære, der er markeret ’’energieffektiv’’, men hvor dette ikke under¬støttes af fakta.
  • Vage formuleringer: Sker ved brug af termer, der er for brede eller dårligt definerede til at kunne forstås korrekt – et ’’naturligt’’ rengøringsmiddel kan stadig indeholde skadelige ingredienser, der findes i naturen.
  • Irrelevans: Sker ved at påstå noget, der teknisk set er sandt, men irrelevant (for eksempel ’’CFC-fri’’ – da CFC er ulovligt, er det et irrelevant udsagn).
  • Relativisering: Sker, når produkter er markedsført som at være grønnere end andre produkter i sin kategori, når kategorien som helhed kan være miljøskadelig (økologisk oksekød kan være ’’grønnere’’, men det er stadig et produkt med høj miljøpåvirkning).
  • Små løgne: Sker ved at skrue lige vel meget op for de positive påstande i sin reklameindsats.
  • Falske mærkater: Sker ved at antyde, at et produkt har en form for god¬kendelse eller certificering, der faktisk ikke eksisterer.

Kilde: Strategisk Bæredygtighed, side 104.

Den juridiske pendant til greenwashing er ”vildledende markedsføring”, og reglerne for denne er at finde i f.eks. Forbrugerombudsmandens kvikguide, som er baseret på markedsføringslovens bestemmelser. Essensen er, at påstande skal kunne dokumenteres.
”Virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring,” har Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen tidligere sagt i en pressemeddelelse.

Ærgerlige stakeholdere
Netop fordi greenwashing ikke er et juridiske begreb, har Forbrugerombudsmanden i kølvandet af kritikken fra Salling Group da også meldt ud, at man ikke længere vil benytte begrebet i sine pressemeddelelser.

Det beklager både politikere, kommunikationseksperter og forbrugerorganisationer i kommunikationsforum.dk’s artikel. Bl.a. fordi begrebet er velfungerende kommunikativt.

"Vi ved, at forbrugerne har brug for at blive guidet til at handle mere ansvarligt, og der er greenwashing bare virkelig handlekraftigt som begreb og noget, forbrugerne lynhurtigt kan forholde sig til. Jeg tænker, at det her mest kommer virksomhederne til gode, da udtrykket "overtrædelse af vildledningsforbuddet" jo nemt kan forsvinde i mange ord i en pressemeddelelse," siger Flemming Møldrup, kommunikationsrådgiver hos Märk i artiklen.

Flere sager og regler på vej
Diskussion af praksis og udviklingen på et så relativt nyt felt som virksomheders kommunikation af bæredygtighed bør altid hilses velkommen. Hvis man forestiller sig, at udviklingen på området kan bremses af dette, er man dog nok i gang med et slag, der er tabt på forhånd.

I Danmark vil Forbrugerombudsmanden bruge 28 millioner kroner ekstra frem mod 2025 på at undersøge sager om vildledende kommunikation til forbrugere i forbindelse med bæredygtighed. Pengene kommer fra Folketinget, og skal ”imødegå et stigende antal sager, herunder i forhold til greenwashing”, som aftaleteksten beskriver det. I slutningen af 2022 kunne CSR.dk fortælle, at Forbrugerombudsmanden på daværende tidspunkt havde 40 sager under behandling, og at man sandsynligvis ville benytte politianmeldelser i højere grad en tidligere.

Desuden har EU øje på spørgsmålet og der arbejdes stadig på at gennemføre ny lovgivning på området. Som en del af dette arbejde screenede EU Kommissionen ifølge Danwatch tidligt i 2021 en lang række hjemmesider og fandt vildledende eller direkte falske grønne løfter hos 42 procent af virksomhederne bag.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

29.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

ESG skal både være målbart og mærkbart

22.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Fra korslagte arme til gode kundedialoger

14.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Vi fejrer 1-års jubilæum – få en gratis buket fra os!

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

26.09.2024CSR.dk

Følelser afslører hvor meget vi går op i miljø

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V