Forenkling af din forsyningskæde er første skridt mod bæredygtighed
Den amerikanske konfektureproducent Mars, Incorporated har netop opnået en skovrydningsfri forsyningskæde for palmeolie. Det er lykkedes ved at forenkle forsyningskæden markant. Virksomheden er gået fra 1500 møller til under 100 – og målet er også at halvere dette antal inden udgangen af 2022.
Den amerikanske konfekture- og dyremadproducent Mars, Incorporated valgte i september 2019 at tage et opgør med sin komplekse forsyningskæde igennem tiltaget Palm Positive Plan. Målet var at kunne sikre en bæredygtig produktion af palmeolie. Igennem adskillige tiltag har Mars derfor forenklet deres forsyningskæde. Nu – et år senere – kan virksomheden meddele, at deres palmeolie kommer fra en skovrydningsfri forsyningskæde.
Ud med de mange – hold fast i de få
Det første skridt mod en simplere forsyningskæde har været at skære ned i antallet af leverandører og møller, hvor palmeolien leveres fra. Samtidig indgås længerevarende samarbejder kun med leverandører, der også forpligter sig til sociale og miljømæssige bæredygtighedsmål. Det betyder, at Mars er gået fra at være tilknyttet 1500 møller til under 100. Målet er også at halvere dette tal inden udgangen af 2022.
“I flere år, har virksomheder kæmpet med komplekse og uigennemsigtige palmeforsyningskæder. Det er nu klart, at det ikke har været nok at garantere ingen skovrydning eller menneskerettigheder. Ved markant at simplificere vores palmeforsyningskæde, samarbejde med en mindre gruppe leverandører og strengt anvende de tre m’er; mapping, management og monitoring (kortlægning, styring og overvågning red.) kan vi eliminere skovrydning og fremme respekten for menneskerettigheder”, siger Barry Parkin, indkøbs- og bæredygtighedschef hos Mars i en pressemeddelelse.
Læs også: Grøn omstilling styrker forsyningssikkerhed og reducerer omkostninger i supply chain
Virksomhedens forsyningskæde er blandt andet blevet simplificeret igennem partnerskabet med UniFuji. Ved at bruge en 1:1:1 model, hvor palmer vokser på én plantage og behandles i én mølle og på ét raffinaderi, før palmeolien når til Mars, har virksomheden reduceret deres møller i Asia-Pacific-regionen til én mølle, hvor der før var 780.
Bæredygtighed over hele linjen
Mars, der er kendt for mærker som Dove, M&Ms og Pedigree, skriver i pressemeddelelsen, at de ønsker være sit sociale og miljømæssige ansvar bevidst. Ifølge mediet Edie, udvidede virksomheden i 2017 deres bæredygtighedsmål til at ville beskære CO2-udledningen med 67 procent inden 2050. Sustainable in a Generation-strategien har også som mål at reparere ødelagte forsyningskæder, minimere brugen af vand i produktionen og skabe bedre arbejdsforhold.
Derudover ønsker de også, at deres egne grønne tiltag smitter af på tværs af branchen: ”Rejsen stopper ikke her. Vi her hos Mars har nået en milepæl – men for at det får betydning udover vores egen produktion, beder vi vores leverandører anvende principperne på alt den palmeolie de indkøber – og ikke kun det materiale de forsyner os med. Hvis strategien adopteres af andre kan vi nå et vendepunkt, der sikrer systematisk forandring på tværs af hele palmeolieindustrien”, fortæller Barry Parkin.
Læs også: Freja løfter sløret for bæredygtighedstiltag i ny CSR-rapport
Adm. direktør Grant Reid tilføjer: ”Virksomheder kan – og skal – være stærke repræsentanter for social og miljømæssig forandring, hvis vi skal sikre robuste, pålidelige forsyningskæder og en mere retfærdig og bæredygtig verden”.
Kilde: Edie
- KCP