Forskere præsenterer ny metode til udvikling af dansk økologi
En gruppe forskere har udviklet en metode til, hvordan man kan løse udfordringen med effekterne af økologisk produktion på tværs af producenter, forbrugere og detailhandel, skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.
Effekterne af økologisk produktion er mangfoldige og komplekse. De er svære at måle og vurdere og tilsvarende vanskelige at kommunikere. Men nu har en gruppe af forskere fra Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Videncenter for Landbrug, Økologisk Landsforening, Thise Mejeri og The Animation Hub udviklet en metode til, hvordan denne udfordring kan løses på tværs af producenter, forbrugere og detailhandel.
Metoden bygger på en konkret ide om et værktøj, eksempelvis en elektronisk platform som for eksempel en app, hvor man kan få detaljeret indsigt i dyrenes trivsel hos den økologiske svineproducent samt indsigt i, hvordan kødet bliver emballeret i miljørigtig emballage på et slagteri med fokus på at bruge så lidt energi som muligt.
Her vil man kort sagt kunne få indsigt i alle detaljerne omkring et givent produkt også dem, som ligger ud over det, som kræves for at få det røde Ø-mærke.
Læs også: Klimabelastende kødproduktion sættes under lup
Målet har været at skabe et værktøj, som kan bruges af alle, som ønsker mere gennemsigtighed, dybere indsigt og mulighed for at få indflydelse på økologiens udvikling. Økologi handler jo i høj grad om tillid og troværdighed, og det kan kun bevares og styrkes ved at skabe et gennemsigtigt system, hvor man kan få indsigt i alle facetter omkring produkter og produktion og hvor man har mulighed for at få indflydelse, forklarer lektor og projektleder Hugo Fjeldsted Alrø fra Institut for Agroøkologi - Jordbrugsproduktion og Bæredygtighed ved Aarhus Universitet i pressemeddelelsen fra Aarhus Universitet.
Forbrugerne skal have indflydelse
Idéerne og tankerne bag konceptet er resultatet af forskningsprojektet Multi-Trust, hvor forskerne har arbejdet på at udvikle metoder til at lave mere omfattende helhedsvurderinger af de effekter, som økologiske fødevaresystemer har på miljø, natur og samfund samt metoder, som kan gøre det muligt at kommunikere og bruge disse komplekse vurderinger i praksis.
Selve værktøjet eksisterer dog ikke endnu, men konceptet ligger klar, og tilbage er blot at udvikle og implementere det.
Men udover det førnævnte fokus på gennemsigtighed bygger metoden også på, at forbrugeren skal kunne oprette sin egen profil, hvor forbrugeren kan vælge præcis de kriterier, denne træffer sine forbrugsvalg ud fra.
Læs også: Landmændene tømmer kassen
På den måde kan forbrugeren gøre landmanden og slagteriet opmærksomme på, hvad der er vigtigt for denne, når vedkommende køber økologisk. Disse informationer har landmanden og slagteriet så mulighed for at bruge i deres produktudvikling og på den måde udvikle deres produkt i harmoni med forbrugeres individuelle ønsker og krav.
Hvis økologien fortsat skal udgøre et troværdigt og attraktivt alternativ, skal den udvikle sig i forhold til ønsker og behov hos forbrugere, politikere og samfundet generelt, og det er disse udfordringer, vi har forsøgt at løse via Multi-Trust-projektet, slutter lektor og projektleder Hugo Fjeldsted Alrø.
Forudsætningen for, at det elektroniske værktøj kan blive en realitet, er nye bevillinger, som kan dække omkostningerne til udvikling, produktion og markedsføring af værktøjet.