Frugtkurve giver flittige medarbejdere
Hvis din arbejdsgiver forstår at forkæle dig, leverer du til gengæld varen som produktiv medarbejder. Frugtkurve er således en god forretning for chefen og for virksomhedens konkurrenceevne.
Hvis din arbejdsgiver forstår at forkæle dig, leverer du til gengæld varen som produktiv medarbejder.
Er din arbejdsplads til gengæld ikke sjov og rar, kan din arbejdsgiver godt regne med at det kan ses på produktivitetsskemaerne.
Noget tyder nemlig på, at det endda rigtig godt kan betale sig for arbejdsgiverne at servere lækkerier til daglig og på andre måder at gøre noget ekstra for trivslen.
Forskerne er enige - frugtkurve ganver produktiviteten
Forskning fra University of Warwick har vist, at tilfredse medarbejdere er 12 pct. mere produktive end medarbejdere, der ikke trives.
Professor Andrew Oswald har sammen med økonomiske forskerkolleger gennemført en række eksperimenter for at undersøge tesen om, at glæde i medarbejderstaben hænger sammen med større produktivitet.
Studiet er det første af sin art, hvor man undersøgte sammenhængen i forbindelse med akkordarbejde.
Det er blevet offentliggjort i Journal of Labour Economics og inkluderede 4 forskellige eksperimenter med flere end 700 deltagere.
I forbindelse med eksperimenterne fik deltagerne vist små komediefilm eller de fik gratis chokolade, drikkevarer eller frugt. Andre blev udspurgt om familietragedier eller andre ting, der gjorde dem mindre glade, så forskerne kunne se, om det førte til lavere produktivitet.
Google-effekten
Firmaer som Google har investeret i at gøre medarbejderne glade, hvilket har ført til bedre resultater. For Google steg resultatet med 37 procent så de ved, hvad de taler om. Og under videnskabeligt kontrollerede betingelser, kan det også virkelig betale sig at gøre medarbejderne gladere, siger professor Andrew Oswald.
Forskerne mener, at den drivende kraft er, at gladere medarbejdere bruger deres tid mere effektivt, de øger hastigheden og har mindre brug for pauser. Og de mener, at deres forskning bør få betydning for, hvordan arbejdsgivere tænker.
De siger, at alle deres fire eksperimenter viser samme tendens og at forskningen kan give arbejdsgivere i alle typer organisationer hjælp til, hvordan de bør stræbe efter at gøre deres arbejdsplads sund og rar for medarbejderne.