Gemte cigaretter medvirker til mindre salg til unge
Salling Groups kæder gemmer som de første i Danmark cigaretterne væk. I Netto har man gemt tobakken væk i samtlige godt 500 butikker, og efter den første måned tyder det på, at specielt unge køber færre cigaretter. Kræftens Bekæmpelse vil have prisen op på 100 kr. pakken.
Netto har som den første danske supermarkedskæde gemt tobakken væk i samtlige af sine knap 500 butikker landet over.
Læs også: Supermarkeder i intern krig om at være mest ansvarlige
Ambitionen om, at særligt unge ikke skal begynde at ryge, og at Danmark skal have en røgfri generation i 2030, danner baggrunden for, at Salling Group, med Netto i spidsen, er i gang med at skodde smøgerne.
I Netto gik man i gang med at gemme cigaretterne væk den 2. juli, og 10 dage senere var man i mål i samtlige butikker. Den seneste måned har man derfor fulgt udviklingen tæt for at se, hvordan tiltaget virker i praksis.
Og de første målinger efter en måned med gemte cigaretter tyder på, at det har en betydning - salget er faldet med fem procent.
”Vi ser, at vi sælger mindre. Men dét, som vi hæfter os mest ved, er oplevelsen fra vores kassemedarbejdere, der fortæller, at de møder færre unge, som vil købe cigaretter”, fortæller Brian Seemann, landedirektør i Netto.
De nye observationer i kombination med nedgang i salg af cigaretter vidner om, at initiativet kan være med til at skubbe til en positiv udvikling, påpeger Netto-direktøren.
ID-tjek og bevidsthed
Særligt dét, at kunderne også bliver mødt af tydeligere skiltning, som fortæller om ID-tjek, vurderes at have en positiv effekt.
”Dét, at de unge skal spørge til cigaretterne, og dét, at vores medarbejdere skal hjælpe kunden med cigaretterne, øger bevidstheden om, at der skal spørges til ID. Vi tror, at det afholder flere unge fra at forsøge sig, og vi kan se, at vores medarbejdere er mere opmærksomme på at få tjekket ID”, uddyber Brian Seemann.
Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen tilfredse
Organisationerne Kræftens Bekæmpelsen og Hjerteforeningen har begge peget på dét at gemme cigaretterne væk som et initiativ, der kan medvirke til, at færre unge begynder at ryge i fremtiden.
I Hjerteforeningen er man begejstrede over initiativet og de første resultater.
”Det er virkelig imponerende, at Salling Group efter flere års politiske diskussioner nu er gået foran - og for egen regning skubber på den helt rigtige udvikling. Det er med til at gøre rygning unormalt blandt unge. Vi håber, at det er med til at præge hele branchen i den rigtige retning”, siger direktør Anne Kaltoft.
I Kræftens Bekæmpelsen ser man også positivt på de første erfaringer fra Netto.
”Netto har taget førertrøjen på. Efter lang tids debat sker der endelig noget, som betyder, at færre børn og unge begynder at ryge, og færre får kræft i fremtiden. Men vi savner en lov, for vi skal have alle kioskerne med, hvis vi vil nå vores mål om en røgfri fremtid i 2030”, siger projektchef Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse.
Udover at få skovlen under kioskerne, så mener Kræftens Bekæmpelse, at en regulering af afgifterne kan forhindre de unge og andre danskere i at ryge.
Sæt prisen op
Kræftens Bekæmpelse foreslår derfor, at man sætter afgifterne op, så prisen på for en pakke cigaretter på sigt kan ramme 100 kroner, skriver Berlingske.
”Hvis vi skal hele vejen i mål, skal vi også have politikerne på banen, for nogle af de her ting kræver lovgivning”, siger administrerende direktør for Kræftens Bekæmpelse, Jesper Fisker, til avisen.
Det vigtigste er at sørge for, at prisen for en pakke kommer op i nærheden af 60 kroner hurtigt. Senere skal den op på omkring 100 kroner, mener organisationen.
Men når det er sagt, er man positivt stemt over det nye tiltag. For skal vi skabe en røgfri generation, skal vi gøre det bøvlet for de unge at begynde at ryge, mener Jesper Fisker. Nu mangler resten af cigarethandlen at følge trop, understreger organisationen.
Og den holdning deler man i Salling Group.
Sæt i gang
I Netto har tobakken nu været gemt væk i samtlige godt 500 butikker i en måned. Og senest 1. oktober i Føtex og Bilka.
En række øvrige kæder har også tilkendegivet, at de vil gemme cigaretterne væk, men ikke alle har sat en dato for, hvornår det sker. Opfordringen fra Netto er derfor klar:
Læs også: Undersøgelse: Arbejdsgiveren skal ikke blande sig i de ansattes private forhold
”Hvis vi allerede kan se spor af en positiv udvikling, som vi gør i Netto, kan jeg kun opfordre alle til at komme i gang med at gemme cigaretterne væk og hurtigst muligt. Skal vi lykkes med at få en røgfri generation, er der ingen tvivl om, at vi på tværs af landets øvrige dagligvarebutikker, kiosker, tankstationer og andre, skal dele ambitionen og gøre vores for at bidrage”, pointerer Brian Seemann.
- JJK