Globalt medborgerskab skal med hjem i skoletasken
Hvis danskernes opbakning til ulandsbistanden skal vokse igen, så skal børns respekt for egne og andres rettigheder på skoleskemaet allerede i folkeskolen, skriver Steen M. Andersen, Generalsekretær i Unicef Danmark.
Vi ved det godt. Der er langt til Afrika. Ikke kun i kilometertal – også oppe i hovedet.
Men lige nu står verden over for udfordringer, som ingen af de berørte lande kan klare alene og kun kan tackles, hvis borgere på tværs af landegrænser rækker ud med en hjælpende hånd. Men hvordan skaber vi en følelse af fællesskab med resten af verden – en følelse af medansvar for mennesker langt fra vores egen hverdag?
Her i Unicef Danmark tror vi ikke, at den slags kommer af sig selv. Vi tror på, at lysten til at hjælpe andre starter med en forståelse af de grundlæggende rettigheder, som vi danskere deler med alle andre mennesker i hele verden. Det er Unicefs opgave at beskytte verdens børn og at kæmpe for, at de får et godt liv.
Rettigheder på skoleskemaet
Hvad har børn egentlig krav på? Den viden giver Unicef faktisk danske skolebørn med hjem i skoletasken. På de danske skoler, som har sagt ja til at blive Unicefs Rettighedsskoler, er FN’s Børnekonvention den grundlov, den grundlæggende ramme, som hverdagen og skoleskemaet er bygget op om. Vi vil gerne inspirere danske børn til at tænke over de rettigheder, de har – rettigheder vi ofte tager for givet her i Danmark, men som langt fra er en selvfølge i lande ramt af sult og nød.
Hvis skolebørn får deres egne rettigheder helt ind under huden, hvis de lærer dem at kende ved at arbejde med dem hver dag, så tror vi på, at det vil udvide deres horisont og gøre dem til globale medborgere som voksne. Og det er der brug for:
For millioner af børn verden over er sult, krig og konflikt en hverdag, som fratager dem det liv, de fortjener og har krav på. Det skal vi tale om. Og det skal vi tale med vores børn om. Vi synes, at den samtale bør tage udgangspunkt i børns rettigheder. På Unicefs Rettighedsskoler er rettigheder ikke abstrakte artikler i en skolebog – det er grundprincipper at leve efter. Med Børnekonventionen som tjekliste kan vi tale med danske børn om, hvordan børn i andre dele af verden lever, hvilke udfordringer de kæmper med, og hvordan vi kan hjælpe dem til et bedre liv.
Skaber globale medborgere
For Unicef Rettighedsskoler skaber ikke bare gladere, men også mere globalt bevidste, børn. På Langelinieskolen på Østerbro, den første Unicef Rettighedsskole i Danmark, gik andelen af børn, som lærer om børns vilkår i andre lande fra, 65 procent ved projektets start til 91 procent året efter. Det er vigtigt, for vi kan ikke skabe globale medborgere uden at oplyse danske børn om børns hverdag i andre dele af verden.
Det globale medborgerskab, som er det fundament, den folkelige opbakning til Danmarks udviklingsbistand bygger på, er betinget af vores evne til at sætte os selv i andres sted. Det er den evne, som vi gerne vil give danske skolebørn. Den danske ulandsbistand er med til at redde mennesker, som vi ikke kender og måske aldrig vil møde. Men de har de samme rettigheder, som vi har. Hvis danskernes opbakning til ulandsbistanden skal stige, så starter det i folkeskolen. Det starter med vores børn.