Fantasidyr giver danske skolebørn en bedre hverdag
For 9.000 danske skoleelever er IKEA’s salg af fantasitøjdyr vejen til en bedre skoledag, fordi et samarbejde mellem IKEA i Danmark og UNICEF gør det muligt at oprette 12 nye rettighedsskoler i hele landet.
Leg og udvikling er et grundlæggende menneskeligt behov. Derfor arbejder IKEA sammen med UNICEF både i Danmark og resten af verden om give børn de bedste muligheder for at udvikle sig. Derfor indbød IKEA sidste år børn over hele verden til at slippe fantasien fri.
Det har resulteret i en særkollektion af tøjdyr, som er tegnet og designet af børn. De fem fantasifulde tøjdyr har fået navnet SAGOSKATT og for hvert solgt tøjdyr, er der ikke kun leg til det enkelte barn, men også til børn i resten af verden. IKEA donerer nemlig hele omsætningen, som en del af kampagnen ’LEG ER FOR ALLE’, og i Danmark går pengene til at udbrede UNICEF’s rettighedsskoler til endnu flere danske børn over hele landet.
”Vi arbejder målrettet med UNICEF Rettighedsskoler i hele landet, fordi eleverne bliver stærkere af at kende deres rettigheder og af at være med i skolernes arbejde for elevernes trivsel,” fortæller Anne-Mette Friis, der er Børne- og ungechef i UNICEF Danmark og uddyber:
”De får en forståelse for og oplevelse af, at de med demokrati og aktiv elevinddragelse kan påvirke skolernes prioriteter og selv være med til at sætte rammerne for deres skoledag.”
Og der er en udfordring at tage op for IKEA i Danmark og UNICEF. En undersøgelse foretaget af Kantar Gallup i 2017 viser, at det er under hver fjerde danske skoleelev i 6.-10. klasse, som mener, at de kender børnekonventionen nogenlunde eller godt.
”For os i UNICEF Danmark er det fuldstændig uundværligt, at IKEA og IKEA’s kunder står sammen med os om at forbedre skoledagen ved at sætte fokus på børns rettigheder. Det her partnerskab finansierer udviklingen af 12 nye rettighedsskoler, som kommer til at gøre en forskel for 9000 danske børn hver eneste dag, når klokken ringer ind,” siger Mette Dyhr, der er direktør for virksomhedspartnerskaber og innovation.
I november 2018 lancerede IKEA den seneste kollektion af SAGOSKATT, hvor fem nye fantasidyr året ud fortsætter arbejdet med til at sætte børnekonventionen på skoleskemaet i de IKEA-støttede rettighedsskoler i Aalborg, Aarhus, Odense, Taastrup og Gentofte.
335 millioner kroner til trygge rammer for verdens børn
Det er ikke kun de danske skolebørn, som får glæde af, at IKEA har indgået et strategisk samarbejde med UNICEF. På verdensplan donerer IKEA Foundation 335 millioner kroner til UNICEF og fem andre internationale organisationer, som skal sikre, at nogle af verdens mest udsatte børn får trygge rammer at udvikle sig i.
Let’s Play Kampagnen går ind i sit tredje år, og 39.000 udsatte børn i Kina, Indien, Kenya og Indonesien har alene i 2018 fået børnevenlige områder at vokse op i.