20.11.2019  |  Klima, miljø og energi

Novo Nordisk og UNICEF indgår globalt samarbejde om forebyggelse af overvægt og fedme blandt børn

Indhold fra partner Hvad er dette?

Novo Nordisk og UNICEF har i dag indgået et globalt partnerskab, der skal være med til at forebygge overvægt og fedme blandt verdens børn, i første omgang med fokus på Latinamerika og Caribien.

Det nye partnerskab indebærer, at FN’s børneorganisation, UNICEF, og Novo Nordisk går sammen om at skabe øget viden og opmærksomhed omkring forebyggelse af overvægt og fedme og bekæmpelse af årsagerne. Partnerskabet er indtil videre indgået for en treårig periode.

”Overvægt og fedme i barndommen kan have alvorlige konsekvenser i form af dårligt helbred, stigmatisering og indlæringsvanskeligheder,” siger UNICEFs generaldirektør, Henrietta Fore. ”Med samarbejdspartnere som Novo Nordisk ønsker vi at sikre, at forebyggelse af fedme og overvægt blandt børn bliver et bredere samfundsansvar, der involverer regeringer, virksomheder, lokalsamfund og familier.”

Aktuelle tal fra UNICEF’s State of the World’s Children Report 2019 viser, at forekomsten af overvægt og fedme blandt verdens børn stiger stort set overalt. Der er i dag 40 millioner overvægtige børn under fem år i verden. Antallet af overvægtige børn i aldersgruppen 5–19 år er næsten fordoblet over de sidste 15 år.

”Der er ingen tvivl om, at overvægt og fedme blandt børn er en sundhedskrise, der kræver handling her og nu. Overvægt og fedme blandt børn er ikke bare noget, der handler om den enkeltes valg, det angår os alle. Vi håber, at vi sammen med UNICEF kan hjælpe millioner af børn til at leve et sundt liv og samtidig mindske belastningen for samfundet,” siger Novo Nordisks administrerende direktør, Lars Fruergaard Jørgensen.

Den store forekomst af overvægt og fedme blandt børn har alvorlige sundhedsmæssige, samfundsmæssige og økonomiske konsekvenser for den enkelte, familien, lokalsamfundet og sundhedsvæsnet, både på kort og langt sigt.

Offentliggørelsen i dag sker på FN’s Internationale Børnedag, som i år samtidig er 30-års-dagen for vedtagelsen af FN’s Børnekonvention.

”I UNICEF Danmark er vi meget stolte af dette banebrydende partnerskab med Novo Nordisk, hvor vi med fælles kompetencer, viden og netværk kan være med til at rykke på de helt store, globale strukturer på sundhedsområdet,” siger Danmarks generalsekretær for UNICEF Karen Hækkerup.

Formålet med partnerskabet er at:

  • Skabe bedre viden til beslutningstagere omkring succesfulde tiltag om forebyggelse af overvægt og fedme blandt børn i mellemindkomstlande.
  • Styrke forståelsen af, hvordan overvægt og fedme påvirker børn og deres rettigheder, og skabe opmærksomhed på behovet for systemændringer for at bekæmpe den voksende epidemi
  • Drive og styrke tværgående handlingsplaner og programmer  i Latinamerika og Caribien med særlig fokus på Mexico og Colombia

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere