12.03.2019  |  Klima, miljø og energi

Grøn cement kan begrænse byggeriets CO2-udledning

Nyudviklet dansk cement og beton kan spare op mod 30 procent af CO2-udledningen fra bygninger og broer i dag.

Forskere er enige om, at cement står for mellem fem og otte procent af verdens samlede udledning af CO2. Selvom det gør betonen til en større klimasynder end fragtskibe og flytrafik, så bygges der i Danmark fortsat årligt broer og bygninger af ca. otte mio. ton beton, mens forbruget af beton på verdensplan anslås at være 17 milliarder ton.

Det vil derfor kunne mærkes, hvis den nuværende cement bliver erstattet af en ny type CO2-besparende cement til anvendelse i beton, som danske forskere sammen med cement- og betonproducenter har udviklet.

Læs også: Cementvirksomhed skruer helt op for grøn omstilling

Innovationskonsortiet "Grøn omstilling af cement- og betonproduktion” har netop præsenteret resultaterne af udviklingsprojektet på en international konference på Teknologisk Institut i Taastrup.

”Danmark er en grøn førernation. Det er forskningsprojektet her med til at understrege. Resultaterne er opsigtsvækkende og bringer Danmark helt i front i et internationalt perspektiv med viden om bæredygtig cement- og betonproduktion”, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

Erstatter man i hele verden de eksisterende cement- og betontyper med de nye danskudviklede grønne cement- og betontyper, der er udviklet i projektet, vil man på verdensplan kunne reducere CO2-udledningen fra byggeriet med 400 mio. ton om året. Det svarer til det totale årlige CO2-udslip fra hele Frankrig.

”Vi har skabt nogle rigtig perspektivrige resultater, som giver grundlag for det videre arbejde med miljø og bæredygtighed i betonbranchen. Resultaterne viser, at målet med projektet er nået. Vi har fundet en måde at bygge endnu mere bæredygtigt med beton”, siger formanden for styregruppen i projektet, Jesper Sand Damtoft fra Aalborg Portland.

Testet i broer og bygninger
Den grønne cement og beton er allerede blevet testet i tre broer, som Vejdirektoratet og Banedanmark har bygget, og i en bygning på DTU. Der er forsket i at optimere cementens sammensætning og dens anvendelse i beton til de specifikke anvendelser.

Derudover testes betonen på en række såkaldte felteksponeringspladser, så man kan se, hvordan betonens egenskaber udvikler sig over tid. Det er sammen med de øvrige demonstrationsprojekter helt afgørende viden i forhold til at skubbe til udviklingen i en branche, hvor langtidsholdbarhed er afgørende for konstruktionernes levetid og bæredygtighed.

”Resultaterne fra de tre demonstrationsbroer og demonstrationsbyggeriet på DTU ser foreløbigt rigtig fornuftige ud. Vi er lykkedes med at få udviklingsarbejdet fra laboratoriet og ud i virkeligheden. Det er her i de virkelige konstruktioner, at betonerne skal vise deres værd over tid”, siger projektleder Lars Nyholm Thrane fra Teknologisk Institut.

Læs også: Aalborg Portland investerer millionbeløb i grønnere cementproduktion

Traditionel portlandcement består primært af ca. 90 procent cementklinker, og resten er lige dele kalksten og gips. Udfordringen med den type cement er, at produktionen er meget energiintensiv. Den nye grønne cement, udviklet af Aalborg Portland, består af ca. 62 procent cementklinker, knapt 17 procent kalcineret ler, knapt 17 procent kalksten og resten gips.

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere